Social media en Google domineren Google
AMSTERDAM (ANP) – Social media en aanbieders van e-mailaccounts scoren dit jaar wederom goed in de top tien van de meest gezochte zoektermen door Nederlanders op internet. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde Zeitgeist-lijsten van Google.
Nederlanders zochten dit jaar net als in 2009 het meest op Hyves, gevolgd door YouTube. Google zelf verstootte ‘online’ van de derde plaats, de vierde plek was net als vorig jaar voor Marktplaats. Nummer vijf is dit jaar Facebook, waar dat vorig jaar nog Google was.
„Mensen vinden het makkelijker om via de zoekmachine van Google op Hyves of Facebook te komen in plaats van het hele webadres in te typen”, verklaarde een woordvoerder van Google.
Google zelf rukte in 2010 twee plaatsen op naar een derde plek. „De reden dat veel mensen op ons zoeken, heeft te maken met producten van Google die mensen willen vinden”, aldus de woordvoerder.
Analist Ed Achterberg van onderzoekbureau Telecompaper benadrukte dat sociale netwerken steeds belangrijker worden in het dagelijks leven van de consument. „Hyves en Facebook zijn een wereld op zich die steeds toegankelijker wordt.”
Vooral jongeren maken gebruik van sociale netwerken. „Dat heeft te maken met het gedrag van deze jongeren. Zij kunnen met hun smartphones op elk moment van de dag via Hyves of Facebook laten weten wat ze aan het doen zijn”, aldus Achterberg. „Sociale netwerken hebben een plekje veroverd in onze communicatieketen en zijn niet meer weg te denken.”
Een leven zonder social media is niet meer mogelijk, beaamde algemeen directeur Henk Schulte van onderzoekbureau Millward Brown. Het verbaast hem dan ook niets dat Hyves en Facebook in de top vijf van meest gezochte zoektermen van Google staan. „Je moet niet onderschatten hoe belangrijk social media zijn voor de communicatie. Een oma aan de andere kant van de wereld kan bijvoorbeeld via Facebook zien hoe het met haar kleinkinderen in Nederland gaat.”
Volgens Schulte worden sociale netwerken in de toekomst steeds belangrijker. „Maar het karakter van social media zal wel veranderen. Je ziet dat Facebook zich steeds meer op volwassenen richt, terwijl Hyves meer aandacht besteed aan kinderen.”