„KLM-technici werken zonder juiste licentie”
Achterstanden bij de afdeling opleidingen van luchtvaartmaatschappij KLM hebben ertoe geleid dat de bevoegdheid van enkele tientallen technische werknemers is verlopen. Mogelijk hebben daardoor technici werkzaamheden gedaan die ze eigenlijk niet mochten doen.
Dat zei bestuurslid A. Voorting van de vakbond van luchtvaarttechnici, de NVLT, zaterdag. Grondwerktuigkundigen van de KLM moeten één keer in de twee jaar een verplichte cursus doen om hun bevoegdheid te behouden. De KLM verzorgt die cursus en wijst de technici op het aflopen van de licentie, aldus Voorting.
Volgens de bond ligt de afdeling opleidingen van de KLM echter achter op schema, waardoor enkele tientallen medewerkers ongemerkt hun bevoegdheid kwijt zijn geraakt.
„De KLM heeft zich misrekend. In de nieuwe CAO die per 1 april is ingegaan, is geregeld dat de technici thuis en deels in eigen tijd de cursussen zouden gaan doen, waardoor KLM minder cursussen dacht te hoeven geven. Maar voor begin april moest een grote groep technici nog bij de afdeling KLM opleidingen worden geschoold”, aldus Voorting.
Volgens hem wisten veel technici niet dat ze te laat waren met hun cursus. „De kans bestaat dat technici daardoor onderhoudswerkzaamheden hebben gecontroleerd en goedgekeurd terwijl ze dat eigenlijk niet mochten”, zegt Voorting. Onveilig is dat volgens hem niet. „Je bent niet in één keer al je kennis kwijt”, stelt hij. „De veiligheid is dan niet in gevaar. Wel moeten de formaliteiten goed geregeld zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de KLM om dat in de gaten te houden.”
Volgens een woordvoerder van de KLM hebben de technici zelf een verantwoordelijkheid voor hun licentie. „Voorgeschreven is per twee jaar twee dagen bijscholing, maar in de praktijk lieten mensen dat soms oplopen tot bijna vier jaar”, stelt hij „We trekken de teugels nu strakker aan.”
Hij benadrukt dat de luchtvaartmaatschappij volgens de letter van de wet niet fout zit. Buiten de verplichte tweedaagse opleiding per twee jaar krijgt een technicus bij KLM regelmatig interne cursussen. „Die tellen we voor de wet niet mee, maar we doen echt veel meer aan opleiding dan is voorgeschreven”, aldus de zegsman. „De veiligheid is dan ook nooit in gevaar geweest.”
In totaal zijn ongeveer zestig licenties vervallen. De KLM verwacht dat de achterstand in opleiding in juni is ingelopen.