Gemeenten: Burger moet zelf regie krijgen
DEN HAAG (ANP) – Veruit de meeste gemeenten in Nederland leggen de komende jaren meer verantwoordelijkheid bij hun burgers. Ze kijken niet alleen naar wat zij hun inwoners kunnen aanbieden, maar vooral wat die burger zelf wil doen.
Dat blijkt uit onderzoek van TNS NIPO.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) schreef een visie over het omgaan met veranderende behoefte van mensen. In ”Dienstverlening draait om mensen” staat dat gemeenten de zelfredzaamheid van de burger moeten ondersteunen. In ruim driekwart van de gemeentelijke coalitieakkoorden is deze passage overgenomen, aldus TNS NIPO. Een woordvoerder van VNG duidt de ontwikkeling positief. „Mensen willen in deze moderne samenleving zaken veel meer zelf opknappen dan vroeger.” Als voorbeeld geeft hij een vuil plantsoen waar burgers bij de gemeente over klagen. „In plaats dat de gemeente dat opruimt, zou je mensen geld kunnen geven. Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld bezems aanschaffen om samen de buurt schoon te houden.”
Een ander voordeel is volgens de VNG dat wanneer 80 procent van de burgers zelfredzaam is, gemeenten meer tijd en geld kunnen besteden aan de 20 procent die echt hulp nodig heeft.
Burgers kunnen in de komende jaren gemakkelijker aankloppen bij gemeenten. „Het Rijk zet alleen nog maar de grote lijnen uit. Als je dat wilt, deelt de gemeente jouw gegevens. Wil je dan een uitkering aanvragen bij het UWV, dan hoef je niet twee keer te vertellen wie je bent”, aldus de VNG.
De dienstverlening van gemeenten moet de komende jaren persoonlijker en individueler worden, constateert de VNG. Volgens ”Dienstverlening draait om mensen” vergt dat een belangrijke omslag in gedrag en houding van ambtenaren. Zij moeten reageren op de vraag van burgers en niet kijken wat zij zelf in de aanbieding hebben. Ook moeten regeltjes worden geschrapt.
Volgens de VNG gaat de burger op veel meer terreinen merken dat hij zelf de regie krijgt, bijvoorbeeld bij de Wet maatschappelijke ondersteuning. „We zeggen niet meer: We geven iemand een rolstoel omdat hij gehandicapt is. We willen in een gesprek achterhalen wat zo iemand echt wil. Misschien kan hij zich prima redden zonder rolstoel en heeft hij meer behoefte aan een boodschappendienst.”