Bijna helft lezers e-boek wil geen papieren boek meer
Lezers van e-boeken zijn bijzonder tevreden over hun ervaringen. Bijna 100 procent zegt dat de e-boeken volledig of grotendeels aan hun verwachtingen hebben voldaan. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Stichting Marktonderzoek Boekenvak en Intomart GfK.
Het is voor het eerst dat de Stichting Marktonderzoek Boekenvak en Intomart GfK hun kwartaal-meting geheel aan één thema hebben gewijd: het lezen van e-boeken. Daartoe zijn 500 consumenten ondervraagd die minimaal één e-boek hebben gelezen.
De resultaten zijn verrassend, aldus de onderzoekers. Slechts 2 procent van de ondervraagden zegt dat het lezen van e-boeken niet erg of helemaal niet aan de verwachtingen voldoet. De rest van de ondervraagden, 98 procent, is grotendeels of helemaal tevreden. Deze groep heeft wel kritiek op de prijsstelling (te duur) , de kopieerbeveiliging, het vastlopen van apparaten of de installatie.
Lezers zeggen dat het lezen van e-boeken „hetzelfde is als het lezen van een gewoon boek.” Er is zelfs een groep –met name laagopgeleiden– die het lezen van e-boeken prettiger vindt dan het lezen van papieren boeken.
Met deze kennis mag het geen verbazing wekken dat liefst 42 procent van de recente kopers van e-boeken heeft besloten geen papieren boeken meer aan te schaffen. Zij zijn van plan de papieren boeken die zij willen gaan kopen volledig te vervangen door e-boeken. Deze groep bestaat vooral uit ”heavy users” en wordt gedomineerd door 35- tot 50-jarigen. De overige 58 procent zegt e-boeken naast de papieren boeken te blijven kopen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de 75 procent van de lezers wil dat nieuwe boeken meteen beschikbaar komen als e-boek en dat ruim de helft van de lezers vindt dat er te weinig Nederlandse boeken als e-boek beschikbaar zijn. Van de onderzochte e-boek lezers doet 64 procent dat vooral op een e-reader. De andere 36 procent gebruikt het vaakst een smartphone, PC, tablet PC, of andere apparaten.
Op de vraag ”welk genre leest u het meest?” wint fictie (spanning, literatuur, fantasy enz) met 55 procent. Non-fictie (werk, school, wetenschap, hobby, reizen enz) komt op 43 procent; het kinderboek staat met 3 procent (nog) niet erg in de belangstelling.
Het doel van de kwartaalmetingen van SMB is om het boekenvak inzicht te verschaffen in het gedrag van consumenten ten aanzien van het lenen, lezen en/of kopen van boeken. Het onderzoek van november 2010 is het eerste met een thema en is geheel gewijd aan e-boeken en e-readers.