Niet-Winkeldag tegen kooplust
BERN (ANP) – Wereldwijd is het zaterdag Niet-Winkeldag. In vele landen zijn activiteiten om mensen te overtuigen niets te kopen op deze dag. „Het idee is dat we breken met de huidige trend, waarbij regeringen ons dicteren dat een goede burger iemand is die veel koopt”, zegt Pietro Majno van de Zwitserse antikoopbeweging Réseau Objection de Croissance. Zijn beweging hield zaterdag allerlei ruilacties.
De Niet-Winkeldag is in 1992 bedacht door de Canadese organisatie Adbusters. Die wil dat mensen van zonsopgang tot zonondergang breken met de kooplust „en alle verleidingen van onze levensstijl waarvoor vijf planeten nodig zijn”.
In de Verenigde Staten is de Niet-Winkeldag op vrijdag gehouden. De actie viel daar juist samen met de zogeheten Black Friday: de enorme koopjesdag na de feestdag Thanksgiving. „Ik heb vandaag niets gekocht”, zei student Chad Martinez uit Las Vegas tegen een tv-zender. „Ons geluk is te veel verbonden met wat we kopen”.
Maar andere Amerikanen sleepten juist met volle tassen over straat. „We moeten juist blijven kopen, om de economie op gang te houden. Als we niets kopen, gebeurt er niets”, zei Stephanie Cuellar met meerdere tassen aan elke arm.
In Nederland waren acties in Den Bosch, Groningen, Spijkenisse, Tilburg, Wageningen en Zeist. De organisatie bood daar alternatieven „van poppenkast tot wandelen, van Twister tot free-huggen.”
De Zwitserse marketingexpert Dimitri Wittwer van de Universiteit in Bern gelooft niet dat de actiedag enig effect heeft. Mensen kopen hun spullen gewoon een dag eerder of later. „Ik denk ook niet dat het leidt tot een kentering in het westerse consumentengedrag. Het sust alleen het geweten”, zei Wittwer tegen nieuwssite swissinfo.ch.