Sparen is geen afzien met de Seat Ibiza ST
Zijn een laag brandstofverbruik en een gunstige CO2-uitstoot een aankoopargument voor de gemiddelde automobilist?
Helaas. Een uiterst zuinige auto wordt vooral gekocht vanwege de verschillende subsidies. Dat zoiets goed is voor het milieu, is mooi meegenomen. Daarom op stap met de Seat Ibiza ST met bescheiden 1.2 TDI-motor.
Vrijstelling van wegenbelasting, geen BPM en een gunstige bijtelling. Dat zijn de zaken die een ‘groen’ model begerenswaardig maken. En voor dat voordeel is menig Nederlander te porren.
Het lukt steeds meer autofabrikanten om de CO2-uitstoot van dieselmotoren op of beneden de 95 gram per kilometer te krijgen. Niet alleen geldt dit kleinere hatchbackmodellen, maar ook grotere stationwagons die praktische voordelen bieden. Zo ook de Seat Ibiza ST.
Aan de buitenkant is goed te zien dat deze derde modelvariant tegelijk met de drie- en de vijfdeurs is ontwikkeld. De langere achtersteven is keurig in het ontwerp opgenomen. Er is gezorgd voor een fors formaat achterklep met een relatief lage tilhoogte.
Het neerklappen van de achterbank is even een puzzel. De hoofdsteunen moeten er af, daarna de zitting voorover en vervolgens de rugleuning. Het resultaat mag er zijn. Standaard biedt de bagageruimte 430 liter, met neergeklapte bank is dit zelfs 1175 liter. En daarmee is de Ibiza te vergelijken met een beetje middenklasser.
De chauffeur en de voorpassagier hebben genoeg ruimte op de niet overdreven bemeten stoelen. Ook op langere ritten bieden ze voldoende comfort. Het dashboard is uiteraard gelijk aan dat in de hatchback. Jammer dat er hier en daar gebruik wordt gemaakt van harde kunststoffen. Het ontwerp is modern en zelfs speels, onder meer door de metaalkleurige overkapping van het instrumentarium. De verstelmogelijkheden van stoel en stuurkolom zorgen in de meeste gevallen voor een goede zitpositie. De ruimte op de achterbank is voor een compact model in orde. De hoofdruimte overstijgt die van de hatchback, maar de beenruimte is niet meer dan modaal.
De inrichting van het interieur wijkt alleen af door de ‘lederen’ bekleding van het stuur en de pookknop. Daarnaast wordt de lijst met voorzieningen van de Style aangevuld met een boordcomputer, airco, twee extra luidsprekers en cruisecontrol.
En dan de motor. Want daar draait het bij dit zuinige model voor een groot deel om. De driecilinder 1.2 TDI levert een vermogen van 75 pk, gecombineerd met een bruikbaar koppel van 180 Nm. En daarin schuilt zowel letterlijk als figuurlijk de kracht van de Ibiza ST. De motor presteert onder uiteenlopende omstandigheden wonderbaarlijk vlot. Op de achtergrond blijft het typische geluid van een driecilinder aanwezig, maar echt rumoerig wordt de Ibiza niet.
Zelfs op hellingen hoeft niet veel teruggeschakeld te worden om de gang erin de houden. De trekkracht blijft over een breed toerengebied maximaal aanwezig, waardoor er zelfs lui geschakeld kan worden. De schakelindicator helpt mee om de optimale versnelling te kiezen. De auto beschikt overigens gewoon over een vijfbak. Het start-stopsysteem schakelt de motor uit bij stilstand. Het intrappen van de koppeling volstaat om de motor zonder vertraging weer te starten. Van belang is het werkelijke brandstofverbruik in de praktijk. Wordt de beloofde waarde van 1 op 30 gehaald? Helaas. Wie normaal met de auto omspringt en de schakeladviezen opvolgt, haalt een gemiddelde van net boven de 1 op 19. Geen schande, maar op papier wekt de Ibiza hogere verwachtingen.
Het onderstel kan het best als goedmoedig en comfortabel worden omgeschreven, waarbij helaas moet worden opgemerkt dat de achteras bij enige belading snel te weinig wordt gedempt en de neiging heeft tot deinen. In het algemeen kan echter worden gesteld dat de Ibiza ST, ondanks zijn kleine motor, een zeer volwassen auto met een brede inzetbaarheid.
De Reference-uitvoering van de Ibiza ST begint bij 15.995 euro. De completere Styleversie verwisselt voor 17.495 euro van eigenaar. En daarmee heeft Seat een zeer betaalbare familieauto in zijn programma.
Seat Ibiza ST Ecomotive
+/- carrosserie Seat had de Cordoba, met een hoekige carrosserievorm. Bij de Ibiza ST is goed te zien dat deze versie al vanaf het begin van de ontwikkeling is meegenomen.
+ ruimte Vooral achterpassagiers profiteren van een grotere hoofdruimte. De echte winst zit in het bagagevolume, die is vergelijkbaar met een flinke middenklasser.
+/- onderstel Over het geheel genomen is de Ibiza vooral op comfort afgestemd, maar bij een volle bepakking heeft de achteras duidelijk een neiging tot deinen.
+ uitrusting De 1.2 TDI heeft Reference als basisuitvoering. Daarna volgt de completere Style. Deze is herkenbaar aan de 15 inch lichtmetalen wielen en zilverkleurige dakrails.
Topsnelheid
173 km/h
Acceleratie
14,6 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 op 19,2
CO2-uitstoot
89 g/km