Zendingsschip heeft krachtbron nodig
EMMELOORD – Hij komt speciaal naar Nederland om de achterban van Operatie Mobilisatie bij te praten. De evangelische zendingsorganisatie probeert met haar schip Logos Hope wereldwijd christelijke boeken te verspreiden. Er is echter ook geld nodig voor nieuwe motoren. „Nederland is een van onze grootste steunpilaren.”
Peter Nicoll, directeur schepen bij Operatie Mobilisatie (OM), put zich op het OM-kantoor in Emmeloord uit om aan te geven hoeveel Nederlanders betrokken zijn bij het werk van zijn organisatie. Donderdagavond sprak hij in Urk voor de achterban van de organisatie. Die draagt niet alleen bij met geld, maar ook met mensen. Aan boord van de Logos Hope, momenteel het zendingsschip van de organisatie, bevinden zich diverse Nederlanders. „Zelfs de kapitein is een Hollander.”
Tot 2008 had de zendingsorganisatie twee schepen in de vaart: de Logos II en de Doulos. De eerste werd in dat jaar buiten dienst gesteld; de Doulos in 2009. In beide gevallen speelde ouderdom van de schepen een rol. Aanpassen aan de eisen van de tijd was niet meer haalbaar.
Als opvolger kwam vorig jaar de Logos Hope in de vaart. Het schip, een voormalige Duitse veerboot, werd in vijf jaar tijd ingrijpend verbouwd. Aan boord bevindt zich een grote christelijke boekwinkel en zijn ontmoetingsruimtes en zalen waar presentaties gehouden worden. „Daar komen levensvragen aan de orde. Vanuit de Bijbel proberen we antwoorden te geven.”
Nicoll is tevreden over de wijze waarop het nieuwe schip gebruikt kan worden. „In het verleden pasten we onze evangelieverkondiging aan bij het schip. De Logos Hope is echter aangepast aan het brengen van de evangelieboodschap.”
Hoewel de organisatie nog maar één schip heeft, tegenover twee in het verleden, worden er meer mensen bereikt. Nicoll: „De Logos Hope is veel groter dan de vorige schepen. We waren recent in een land in het Midden-Oosten, dat ik om veiligheidsredenen niet kan noemen. In twee weken tijd kwamen er meer dan 50.000 bezoekers in ons schip. Dat is mindblowing.”
Zending bedrijven met behulp van een schip heeft voordelen, aldus Nicoll. „In bepaalde landen krijgen kerken nauwelijks voet aan de grond. Maar wij zijn er soms welkom. We krijgen uitnodigingen uit het Midden-Oosten van regeringen waarvan je het niet verwacht.”
Wanneer het de overheid is die een uitnodiging stuurt aan het zendingsschip, betekent dat vaak hoog bezoek aan boord. Nicoll: „Dat geeft weer de mogelijkheid voor gesprek. Regelmatig volgt de uitnodiging om bij iemand thuis te komen. Er is dan echt gelegenheid om iets te vertellen over je diepste drijfveren.”
Behalve dat niet-christenen bereikt worden met het Evangelie, heeft de komst van het OM-schip vaak ook een stimulerend effect voor lokale kerken. „Velen zien bij ons voor het eerst wat zending inhoudt. Ze worden daardoor gestimuleerd om de goede boodschap te gaan uitdragen. Regelmatig krijgen we ook nieuwe bemanningsleden, die enthousiast zijn geworden doordat ze een keer op een van onze schepen zijn geweest.”
Dat de Logos Hope opnieuw verbouwd moet worden, komt door internationale regels. Daarmee moeten onder meer de veiligheid en de milieuvriendelijkheid van het schip verbeterd worden. Zo moeten belangrijke motoren dubbel zijn uitgevoerd. Nicoll: „Nu heeft het schip weliswaar drie motoren, maar ten minste twee zijn er nodig om bepaalde taken uit te voeren. Vallen deze twee uit, dan kan de derde motor onvoldoende vermogen leveren om de andere twee te vervangen.”
Dankzij een intensieve campagne heeft OM inmiddels 2 miljoen euro binnen voor de verbouwing, die voor volgend jaar gepland is. „Uiteindelijk is 6,4 miljoen euro nodig.”
Hoewel de Logos Hope momenteel het enige schip is van OM, is de organisatie ingericht op ten minste twee schepen. Nicoll: „Daardoor hebben we nu relatief hoge overheadkosten. Ik hoop echter dat we binnen vijf jaar opnieuw een tweede schip in gebruik kunnen nemen. Als God het wil.”