Spelcomputers laten de kassa rinkelen
Spelcomputers zoals Playstation 2, Xbox, Gameboy Advance en GameCube laten de kassa rinkelen. Voor deze apparaten steeg het aantal verkochte computerspelletjes in 2002 explosief, variërend van 153 procent (Xbox) tot 364 procent voor Playstation 2.
Voor Playstation verkocht fabrikant Sony maar liefst 731.000 computerspelletjes met een totale waarde van 38,2 miljoen euro.
In totaal steeg de omzet in computerspelletjes vorig jaar met 28 procent tot 160 miljoen euro. Consumenten kochten in totaal 6,5 miljoen stuks aan spelsoftware, 10 procent meer dan een jaar eerder. Dat maakte de brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie NVPI gisteren bekend.
Door de populariteit van de genoemde spelcomputers kwam de omzet van computerspelletjes voor de gewone computer in 2002 onder druk te staan. De verkoopprijzen van spelsoftware op cd-roms waren lager. Hierdoor daalde de omzet van 63 miljoen euro in 2001 naar 61,7 miljoen in 2002.
„Het aantal verkochte spelletjes op cd-rom ging nog wel omhoog: van ruim 3,5 miljoen stuks naar zo’n 3,7 miljoen”, zei NVPI-medewerker B. de Koning. Zijn verklaring: „Als consumenten in de winkel een leuk spel zien liggen voor een redelijke prijs, dan pakken ze die cd-rom toch mee.”
Tot het vermaak op de cd-rom rekent NVPI ook de educatieve software voor bijvoorbeeld kinderen, zoals ”Nijntje leert lezen”. Ook in dat segment was volgens De Koning in 2002 sprake van lagere verkoopprijzen. De totale omzet in entertainmentsoftware op cd-rom daalde met 4 procent naar 77,4 miljoen euro. Er gingen ruim 4,6 miljoen cd-roms over de toonbank, een minieme stijging van 1 procent.
De speelgoedwinkels vormen het grootste verkoopkanaal voor computerspelletjes. Zij nemen 44 procent van de afzet voor hun rekening. Andere belangrijke kanalen zijn volgens de NVPI elektronicawinkels (19 procent) zoals Media Markt, en ’entertainmentwinkels’ (13 procent) zoals Free Record Shop en Music Store.