Veel onvrede in Amsterdam over werk van sociale dienst
De onvrede bij Amsterdamse burgers over de sociale dienst is afgelopen jaar fors toegenomen.
Het aantal klachten over de instelling verdubbelde in 2002 naar 438, zo meldde de gemeentelijke ombudsman gisteren in het jaarverslag. Het totale aantal klachten over de gemeente Amsterdam steeg met eenderde naar 1579.
Een belangrijke oorzaak van de toename van het aantal klachten bij de sociale dienst is de Megabanenmarkt, die van november 2001 tot november 2002 werd gehouden. De sociale dienst organiseerde deze ’markt’ na een dringend verzoek uit Den Haag om mensen aan een baan te helpen.
De ombudsman constateerde dat dit gepaard ging met slechte coördinatie tussen de Megabanenmarkt en de regiokantoren en het opschorten van uitkeringen, omdat de organisatie niet in staat was alle post te verwerken. Het gevolg was dat mensen wekenlang zonder geld kwamen te zitten.
Ook buiten deze banenmarkt kwamen veel klachten binnen over de sociale dienst, zoals over gebrekkige informatieverstrekking, het niet verwerken van gegevens, bejegening door medewerkers en de trage behandeling van aanvragen en bezwaarschriften. De ombudsman signaleerde dat het kennisniveau van medewerkers niet is toegenomen en dat niet is geleerd van eerdere fouten. Het aantal klachten over de Amsterdamse instelling is nog niet eerder zo groot geweest.
Een woordvoerder van de sociale dienst zegt in een reactie dat de toename te maken heeft met een intensievere omgang met cliënten en een strengere controle op de naleving van de regels. „Daardoor hebben wij vorig jaar 8000 mensen die in de bijstand zaten, aan een baan geholpen. In Amsterdam is het aantal mensen met een bijstandsuitkering met 10 procent gedaald, terwijl het aantal bijstandstrekkers landelijk stabiel is gebleven.”
De ombudsman kreeg 171 klachten binnen over de gemeentelijke Kredietbank. Deze organisatie neemt het budgetbeheer van burgers over die dat zelf niet goed kunnen. Veel cliënten kregen hun geld niet of te laat en huur en energiekosten werden niet of te laat betaald. Dit leidde tot bezoeken van deurwaarders, afsluiting van energie en dreigende huisuitzetting.
Ook de operatie kraskaart van de dienst stadstoezicht bezorgde inwoners van Amsterdam veel ergernis. Stadstoezicht gaf vorig jaar kraskaarten uit waarmee goedkoper geparkeerd kon worden in de binnenstad. Deze kaarten waren bedoeld voor ouderen en gehandicapten, die de kaarten aan familie of vrienden konden geven zodat ze vaker langs konden komen. Door misbruik besloot de dienst tevens een ’kraskaartvergunning’ in te stellen, maar bij de uitvoering ging het mis: door fraude en fouten bij het drukken duurde het maanden voordat iemand zo’n kaart in huis had.