Binnenland

Kritiek op NS en ProRail na storing

RIJSWIJK (ANP) – Reizigers­vereniging Rover heeft zondag forse kritiek geuit op de communicatie en de dienstverlening aan de gestrande reizigers vrijdag op Utrecht Centraal. „De gevolgen voor de treinreizigers en voor de bereikbaarheid van Utrecht Centraal zijn veel te groot geweest.”

22 November 2010 08:32Gewijzigd op 14 November 2020 12:36
In en rond Utrecht zijn zaterdagmiddag vanaf drie uur weer de eerste treinen gaan rijden. Foto ANP
In en rond Utrecht zijn zaterdagmiddag vanaf drie uur weer de eerste treinen gaan rijden. Foto ANP

De belangenorganisatie reageerde op het vanaf vrijdagmiddag op grote schaal ontregelde treinverkeer door een brand bij het verkeersleidingscentrum in Utrecht. „Tienduizenden reizigers wisten uiteindelijk de weg naar huis te vinden maar niet dankzij de NS en ProRail”, aldus Rover. „Er werd omgeroepen dat reizigers zelf maar voor alternatief vervoer moesten zorgen. Informatie werd vrijwel niet of zelfs foutief gegeven.”

Volgens de NS was er echter sprake van overmacht, zo liet de vervoerder gisteren weten. „Een brand is moeilijk te voorkomen”, zei een woordvoerder. Het spoorwegbedrijf zei de ontregeling te betreuren en al het mogelijke gedaan te hebben om gestrande reizigers verder te helpen. De NS zullen coulant omgaan met reizigers die extra kosten hebben gemaakt als gevolg van de treinstoring, zo liet de woordvoerder ook weten.

ProRail bestrijdt de bewering van Rover dat het nieuwe Operationele Controle Centrum Rail (OCCR), dat sinds het najaar in bedrijf is, niets heeft opgeleverd. Volgens het spoorwegbedrijf heeft het controlecentrum juist voorkomen dat de treinontregeling zich als een olievlek over het land heeft verspreid en dat de stremming beperkt bleef tot Utrecht en omgeving.

Niet alleen de reizigers, ook het treinpersoneel was de dupe van de ontregeling. Voor het personeel was dit een drama, zei een FNV-woordvoerder gisteren. „Reizigers raken flink geïrriteerd als de informatievoorziening stokt. Emoties lopen op omdat mensen hun afspraak missen. Het personeel is dan het eerste aanspreekpunt en voor deze mensen is dat soms lastig”, zei een woordvoerder van de vakbond voor rijdend personeel VVMC.

De Verzamelaarsbeurs en de Margriet Winter Fair, die in de Utrechtse Jaarbeurs werden gehouden, trokken zaterdag minder mensen dan normaal. Volgens de woordvoerders van beide evenementen was dit te wijten aan de treinproblemen. De organisaties overwegen een claim in te dienen bij de verantwoordelijken op het spoor.

Het treinverkeer was vrijdag ernstig ontregeld nadat er brand was uitgebroken in de verkeersleidingspost van ProRail.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer