Orgel en percussie
„Het enige wat het orgel mist is slagwerk.” Met deze zin opent het tekstboekje van deze cd. Ik vind het allerminst een gemis. Wie dat wel vindt, kan zijn hart ophalen aan het draaiorgel. Dat kan er behoorlijk op los slaan.
Maar Tatiana Koleva kan er ook wat van! Tijdens de Gaudeamus Muziekweek presenteerde ze samen met Jan Hage deze cd. Logische plek was het Orgelpark in Amsterdam. De combinatie orgel en slagwerk is niet nieuw. Van de in 2003 overleden Delftse organist Piet van Amstel bestaan in manuscript zes keer zes psalmfragmenten in deze combinatie. Van Piet Kee kennen we ”Bios II” en Jan Raas schreef in 2009 ”Motion-Emotion”, waarmee hij in Kampen de hoofdprijs van het Hinszcompositieconcours won.
Volgens het tekstboekje is een belangrijk gedeelte van de werken op deze cd te beschouwen als ritueel van de angst en van duistere occulte zaken. Zo is in ”Black host” van William Bolcom angst het sleutelwoord. Er wordt een griezelige sfeer opgeroepen door hamerende clusters, klokken, een ragtime die ontaardt in totale paniek, en de Geneefse melodie van Psalm 12: „Grijp in, Heer.”
Jacob Ter Veldhuis laat met een popachtig ritme in ”The Shining City” het licht opgaan in de duisternis. Hans Koolmees maakt van ”Events” een timmerfabriek. Wolfgang Rihm geeft aan het eind van zijn ”Siebengestalt” enorme klappen met de tamtam. Het muzikanteske ”Detto I” van Sofia Gubaidulina eindigt in een catastrofaal slot. Ten slotte geven Hage (Verschuerenorgel) en Koleva een niet onaardige improvisatie weg.
De luisteraar moet erop bedacht zijn enorme klappen en klankerupties te moeten incasseren, waarbij de geluidsboxen van de grond loskomen.
Music for organ and percussion; Jan Hage (orgel) en Tatiana Koleva (percussie), Verschueren-orgel Orgelpark Amsterdam; Orgelpark; € 15,-; bestellen: www.orgelpark.nl
Jan Hage (orgel) en Tatiana Koleva (percussie)
Jan Hage (orgel) en Tatiana Koleva (percussie)
Jan Hage (orgel) en Tatiana Koleva (percussie)