„Zakelijke uitgeversmarkt in zwaar weer”
AMSTERDAM (ANP) – De zakelijke uitgeversmarkt verkeert in zwaar weer. Ook de komende jaren zal de uitgeversmarkt voor zakelijke lezers nog krimpen, om pas in 2012 weer licht te groeien. Dat voorziet adviesbureau PwC in de maandag gepubliceerde Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2010-2014.
Zowel de inkomsten uit advertenties als de bestedingen van klanten vielen vorig jaar ver terug. Daardoor kromp de totale Nederlandse zakelijke uitgeversmarkt met 16,2 procent tot 1,53 miljard euro. De inkomsten uit advertenties liepen vorig jaar terug met 20,8 procent.
De uitgaven van gebruikers van vakinformatie zoals tijdschriften, websites, online kennisbanken, boeken en naslagwerken, daalden met 9,3 procent. De zakelijke uitgevers hebben veel te lijden gehad van de economische recessie. Maar ook zonder economische krimp zou de sector het moeilijk hebben, stelt het adviesbureau.
PwC stelt dat zakelijke uitgevers de snelheid waarmee consumentengedrag verandert schromelijk hebben onderschat. „Doordat consumenten via nieuwe mediaplatformen als iPhones, iPads en e-readers altijd en overal toegang hebben tot informatie, moeten uitgevers veel harder werken om relevant en informatief te blijven”, zegt branchespecialist Marieke van der Donk van PwC.
Volgens haar zullen uitgeverijen zich moeten ontwikkelen van aanbieders van content tot brede dienstverleners. Daar passen ook niet-traditionele diensten bij zoals congressen, seminars en het geven van adviezen om gebruikers en adverteerders rond bepaalde thema’s bij elkaar te brengen.
Het huidige verdienmodel van de sector is op de lange termijn onhoudbaar, concludeert PwC. Om het tij te kunnen keren moeten marktpartijen ook de mogelijkheden van sociale media en toepassingen als iPad en e-reader in een hoger tempo omarmen, onrendabele activiteiten afstoten en op zoek gaan naar slimme samenwerkingsverbanden.
Adverteerders kloppen ook niet meer automatisch bij uitgevers aan, ziet PwC. „Adverteerders wenden zich vaker direct tot derden zoals Yahoo en Google. Uitgevers zullen hun rol in de advertentiemarkt dan ook moeten bijstellen van ‘aanbieder’ naar ‘strateeg’ die de adverteerder bijstaat in het complexe medialandschap.”