Reiswereld worstelt met Google
CAÏRO (ANP) – De spanning tussen de reiswereld en zoekmachine Google loopt steeds hoger op. De sector is sterk afhankelijk van de zoekmachine, maar vreest dat Google hem op termijn de kaas van het brood eet. Namens de reisbranche luidt Thuiswinkel.org de noodklok. Een gang naar Brussel ligt in het verschiet.
Touroperators en reisbureaus voelen de macht van Google al in de portemonnee. De prijzen voor advertenties schieten omhoog, maar niet gevonden worden op de site is nog veel duurder. Bovendien staat de reiswereld argwanend tegenover Google Ventures, de tak van Google die participaties neemt in internetbedrijven, waaronder reissites. Volgens Google is dat voor „de interessante technologie”, volgens de reisbranche wil Google zelf reizen gaan verkopen.
„Ik ben uitermate argwanend”, zei TUI-bestuursvoorzitter Steven van der Heijden zaterdag op het ANVR-congres in Egypte, waar James van Thiel van Google Travel zich in het hol van de leeuw waagde.
„Als ze echt geen reizen gaan verkopen, laat ze dat dan zwart op wit vastleggen”, aldus Van der Heijden. „We blijven een onafhankelijke zoekmachine”, verzekerde Van Thiel. „We zijn geen bedreiging, we willen alleen maar helpen.”
In de VS is Google bezig met de overname van ITA Software, de grootste leverancier van vluchtgegevens. De reiswereld heeft daar al bezwaar tegen gemaakt omdat Google te veel invloed zou krijgen.
Bovendien lanceerde Google onlangs Google Shopping in de VS en Frankrijk, waar consumenten producten kunnen vergelijken en kopen en afrekenen. In Nederland loopt daarmee een test.
Koepel Thuiswinkel.org, waarbinnen de reissector een grote speler is, mengt zich in de discussie. „Veel van onze leden maken zich zorgen over de dominante positie van Google. Net als dat destijds het geval was bij Microsoft”, zei directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Hij erkent dat de reiswereld ook veel baat heeft bij Google. „Dat was bij Microsoft ook zo, die heeft de industrie wel vooruit geholpen.”
Maar als er maar weinig aanbieders zijn, gaat de prijs omhoog en worden de kosten doorberekend aan de consument. Volgens Jongen zou het goed zijn als Google meer inzicht gaf in de activiteiten. „Dat wilde Microsoft aanvankelijk ook niet.” Jongen vraagt zich met de branche af hoelang Google met al zijn participaties en plannen nog als onafhankelijke zoekmachine kan worden gezien. „Als ze dat niet meer zijn, is dat niet erg, maar dan moeten ze daar wel transparant over zijn.”
Volgens Jongen overstijgt het ‘Googleprobleem’ de reisbranche. „Het gaat alle webwinkeliers aan.” Nu het probleem is geconstateerd wil Thuiswinkel.org het op de kaart zetten en met Google in gesprek. „De volgende stap zou dan op Europees niveau zijn en als het nodig is vragen we om maatregelen, net zoals dat destijds bij Microsoft is gebeurd.”