Kleur kan nooit zomaar alleen merkteken zijn
Alleen een kleur kan nooit een merkteken zijn. Internationale merkenbureaus mogen bedrijven verplichten de kleur die ze aan hun merk willen verbinden een zodanige code mee te geven dat die kleur als zodanig heel specifiek is te herkennen als het merk van een bepaalde onderneming.
Dat stelt het Europese Hof van Justitie in een advies aan de Hoge Raad der Nederlanden in een zaak die is aangespannen door gsm-operator Libertel.
Libertel, inmiddels volledig overgenomen door het Britse Vodafone, mocht van het Benelux-merkenbureau (BMB) de kleur oranje niet zomaar als enige merkteken voeren. Het bedrijf ging daartegen in beroep. Uiteindelijk kwam de zaak terecht bij de Hoge Raad, die het Europese hof om een advies vroeg.
Volgens de Europese rechter mogen merkenbureaus een extra toetsing doen om te zien of een kleur als enige merkteken voldoende „onderscheidend vermogen” heeft. Het publiek zou dus het oranje van Libertel moeten herkennen als ’typisch Libertel-oranje’. Ook mag de „beschikbaarheid van kleuren niet ongerechtvaardigd worden beperkt voor de andere marktdeelnemers die waren of diensten aanbieden”, aldus het advies van het hof in Luxemburg.