Commissie: Poster van horror-Sint mag
AMSTERDAM – Ook in hoger beroep heeft de Reclame Code Commissie bepaald dat omstreden posters van de film ”Sint” niet de grenzen van het toelaatbare overschrijden.
Dat liet de commissie vrijdag weten. „Het college onderschrijft het oordeel van de commissie dat de poster voor kinderen niet angstaanjagend is.”
Nadat de commissie in korte tijd duizenden klachten over de reclame-uitingen rond de horrorfilm had ontvangen, boog zij zich twee weken geleden over de vraag of de afbeelding van de horror-Sint traumatisch zou kunnen zijn voor jonge kinderen. De commissie bepaalde toen dat de posters konden blijven hangen in de abri’s.
Daarop barstte een storm van kritiek los, waarna donderdag het college van beroep van de commissie samenkwam. Gisteren bevestigde het college echter de eerdere uitspraak van de Reclame Code Commissie.
Filmmaker Johan Nijenhuis, een van de critici van de Sintposters, vindt de uitspraak onbegrijpelijk. „De reclamebranche laat ouders, kinderen en opvoeders lelijk in de kou staan. Tien deskundigen hebben onderbouwd waarom deze poster voor kleuters en peuters beangstigend en slecht is.”
Ook ouderorganisaties reageerden gisteren teleurgesteld. Volgens Werner van Katwijk, directeur van Ouders & Coo, toont de uitspraak aan dat zelfregulering in de reclamebranche niet goed werkt. „Op de reclameposter is duidelijk een zombiehoofd te zien, behalve dan voor de leden van de Reclame Code Commissie. Voor de reclamespots van opticiens lijkt me dit een fantastisch gegeven.” Ouders & Coo heeft sinds vrijdag een tegenactie gelanceerd met de website www.sintislief.nl.