Binnenland

„Onduidelijkheid over eigen risico zorg”

UTRECHT (ANP) – Te veel mensen worden na een medische behandeling onverwacht geconfronteerd met een rekening. Mogelijk komt dat doordat zij van tevoren niet weten of de zorg die zij ontvangen, onder het eigen risico valt of niet. Dat stelde het onderzoeksinstituut voor de gezondheidszorg Nivel vrijdag op basis van een peiling onder circa tienduizend verzekerden.

5 November 2010 16:06Gewijzigd op 14 November 2020 12:24

Nivel onderzocht de ervaringen van mensen met zorgverzekeraars voor het zesde jaar op rij. Over het algemeen begrijpen verzekerden de informatie die zij van hun verzekeraar krijgen, steeds beter, maar wat betreft bijbetalingen is de onduidelijkheid juist toegenomen sinds twee jaar geleden het eigen risico werd ingevoerd.

Uit de peiling blijkt verder dat er nog steeds patiënten zijn die lang moeten wachten op toestemming van hun zorgverzekeraar voor behandelingen die buiten de basisverzekering vallen. Volgens Nivel betreft het slechts een kleine groep. „Maar de mensen die dit overkomt, hebben daar in de loop der jaren onverminderd veel problemen mee”, aldus onderzoeker Dolf de Boer.

Bovendien is de kans groot dat in de toekomst meer mensen met dergelijke wachttijden te maken krijgen, omdat in het regeerakkoord is afgesproken dat het basispakket de komende jaren wordt verkleind. Dat betekent dat straks voor meer behandelingen toestemming nodig is van de verzekeraar. „Het wordt dus nog belangrijker dat verzekeraars snel beslissen als patiënten op hun toestemming wachten”, aldus De Boer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer