Jongerenzender TMF alleen digitaal verder
AMSTERDAM – Muziekzender TMF zal vanaf 1 januari volgend jaar niet meer op televisie te zien zijn, maar gaat als muziekkanaal verder op internet en via digitale televisie.
Dat maakte het moederbedrijf MTV Networks donderdag bekend. Diverse media meldden daarop dat de zender te kampen heeft met tegenvallende kijkcijfers en teruglopende reclame-inkomsten. Volgens MTV Networks is het besluit echter geen bezuinigingsmaatregel, maar wil de zender met interactieve mogelijkheden juist inspelen op de behoefte van jongeren, de doelgroep van TMF. Jongeren kijken steeds minder vaak televisie en halen veel muziek van internet, door bijvoorbeeld muziekclips te zoeken op YouTube.
De plaats van TMF op de televisie wordt ingenomen door Comedy Central. Deze zender maakte voor de zomer bekend een tekenfilmserie over Jezus Christus te ontwikkelen.
Uit een enquête van deze krant onder 850 leerlingen van reformatorische scholen bleek vorig jaar dat een kwart van deze jongeren geregeld of vaak naar videoclips op TMF keek.
De jongerenzenders TMF en MTV –deze blijft wel op tv– lagen de laatste jaren geregeld onder vuur vanwege diverse onderzoeken, waaruit bleek dat het vaker zien van videoclips op deze zenders bij jongens tot meer seksuele activiteiten leidt en bij meisjes tot liberalere opvattingen over seksueel gedrag.
Verder constateerde in 2005 een door het toenmalig kabinet ingestelde commissie jeugd, geweld en media dat er in de muziekclipcultuur sprake is van verheerlijking van geweld en machtsmisbruik.
In 2008 had de Tweede Kamer grote moeite met een actie van TMF waarin scholieren werden opgeroepen filmpjes op te sturen waarin te zien moest zijn hoe medescholieren de klas uit waren gestuurd door leraren. De inzender van het filmpje met de meeste stemmen werd een „vette laptop” in het vooruitzicht gesteld.