Christiaan Ingelse in Sluipwijk
Op het randje van de bank moeten ze hebben gezeten, de bezoekers van het concert van Christiaan Ingelse vorig jaar in Sluipwijk. De ”Hexachord Fantasie” van Sweelinck op het eenklaviers orgel van Henk van Eeken (1999), dat is zoiets als Dupré op een Cavaillé-Coll.
Bij de eerste tonen mis je nog wat akoestiek, maar na enkele maten heeft de muziek je in de ban. Een prestatie van Ingelse –mooie techniek, levendige voordracht, geen terughoudendheid in tempo– en van de orgelmaker. Ingelse gebruikt slechts een fractie van de tien manuaalregisters, maar de luisteraar komt niets tekort.
Het cd-boekje meldt hoe gewetensvol ambachtelijk Van Eeken te werk is gegaan bij materiaalkeuze en materiaalbewerking, aansluitend bij de werkwijze van Müller en Bätz. Registers met karakter, dat is de sleutel voor muzikaal succes. Zo is het zelfs mogelijk de dramatische strijd tussen David en Goliath, getoonzet door Kuhnau, overtuigend te brengen, niet het minst dankzij de heldhaftigheid van de Trompet 8’. Ingelse weet hoe hij met een orgelklavier moet omgaan: de vlucht van de Filistijnen vertolkt hij alsof hijzelf door Israël op de huid wordt gezeten!
In de Flötenuhrstukjes van Haydn voelt de organist zich hoorbaar als een bonbon op een 18e-eeuws zilveren schaaltje. Ritmisch scherp aangesneden, met een beheerst spitse articulatie, perfect passend bij deze galanterie. Jammer dat het matig aansprekende aangehangen pedaal te weinig kan inbrengen in Bachs Praeludium en Fuga in G (BWV 541). De Sinfonia’s 9, 12 en 13 passen er beter.
De cd brengt de sensatie van een liveconcert –inclusief kleine rimpelingen, zoals in Sweelincks Psalm 140– goed over.
Christiaan Ingelse live op het Van Eekenorgel te Sluipwijk; ToccaTa-Records (TRR 99019); € 15,-; bestellen: info@orgelkring.nl
Christiaan Ingelse, Sluipwijk
Christiaan Ingelse, Sluipwijk
Christiaan Ingelse, Sluipwijk