Mercedes E-klasse Combi zet alles op afstand
Op de voorplecht glanst de overbekende, omrande drietand. Voorbij de ster staart de toeschouwer naar de opvallend lange carrosserie van de koning der stationwagens. De Mercedes-Benz E-klasse Combi is immers de absolute top in dit soort auto’s. In grootte en prijs zet de Duitser iedereen op afstand. De nieuwste editie doet echter meer dan dat.
Mercedes-Benz heeft lering getrokken uit het verleden. De zojuist afgeloste E-klasse Combi kon bij zijn debuut niet bepaald rekenen op onverdeeld positieve reacties. Over het aanbod van ruimte viel geen onvertogen woord, maar over de wijze waarop Mercedes gemeend had die ruimte te moeten verpakken, waren de meningen ernstig verdeeld. De toenmalige E-klasse sedan was al niet het toonbeeld van elegantie maar de Combi werd door menigeen als een kostbare container op wielen beschouwd.
De nieuweling volgt echter de lijn die Mercedes bij de introductie van de huidige E-klasse sedan heeft ingezet en is derhalve stukken eleganter gestileerd dan zijn voorganger. Wat alleen al een schuiner aflopende daklijn in combinatie met een schuiner liggende achterruit kan doen. Dat neemt niet weg dat de E-klasse Combi nog steeds een imposante verschijning is. Met een lengte van 4,85 meter en een breedte van 1,82 meter is de Duitser voor geen kleintje vervaard.
De E-klasse Combi zet nog altijd de toon wanneer het op binnenruimte aankomt. Zowel voorin als achterin is er royaal ruimte voor hoofd en onderdanen. De bagageruimte meet 690 liter en is daarmee ten opzichte van zijn voorganger zelfs wat in omvang toegenomen, alhoewel de nieuweling in zijn voorganger zijn meerdere moet erkennen wanneer het op maximaal volume aankomt bij tweepersoonsbezetting. Mercedes lijkt te onderstrepen dat de aankoop van een stationwagon niet alleen een zaak van inhoud is maar eerst en vooral van gebruiksmogelijkheden.
Easy-Pack
Die biedt de E-klasse Combi dan ook volop. Standaard is de auto -uiteraard- voorzien van een neerklapbare achterbank, waarmee de standaard bagageruimte vergroot kan worden tot een laadruim van maar liefst 1950 liter. Onder de naam Easy-Pack heeft Mercedes echter een aantal voorzieningen ontwikkeld die het gebruiksgemak aanzienlijk vergroten. Een deel daarvan behoort tot de basisuitrusting, zoals de bagagerolhoes die automatisch geopend en gesloten wordt en de verstelbare rugleuning van de achterbank.
Andere items zijn tegen meerprijs leverbaar, maar daarom niet minder begerenswaardig. Zo levert Mercedes een achterklep die niet alleen op afstand automatisch geopend maar ook gesloten kan worden, is de E-klasse Combi leverbaar met automatisch uitschuifbare laadvloer en zijn er speciaal ingedeelde opbergvakken onder de laadvloer en achter de leuning van de achterbank.
Slim is verder de optioneel leverbare fixkit, die bestaat uit verzonken laadrails, vier variabele bevestigingselementen, een telescoopstang en vier bevestigingsogen, zodat de boodschappentassen met inhoud en dergelijke stevig kunnen worden vastgezet. Wie wel eens zijn bagageruimte heeft aangetroffen nadat de tassen met de wekelijkse boodschappen in een bocht uit balans geraakt waren, doorziet meteen de voordelen van een dergelijke toepassing. Goed gesitueerde vaders van kroostrijke gezinnen kunnen de E-klasse Combi bestellen met een speciaal kinderbankje dat in de laadvloer verzonken kan worden.
Afwerking
De nieuwe E-klasse Combi rijdt net als de sedan uitstekend, waarbij de nadruk ligt op het comfortabel vervoeren van de inzittenden. Ten opzichte van zijn voorganger voelt de nieuweling echter steviger en zelfverzekerder aan, hetgeen zich vooral in bochten manifesteert.
Als vanouds is de Duitser uitstekend in staat om allerlei oneffenheden in het wegdek zo veel mogelijk aan de waarneming van de inzittenden te ontrekken. Mercedes heeft verder een reputatie hoog te houden als het gaat om afwerking en bouwkwaliteit. De nieuwe E-klasse Combi is daarop geen uitzondering. Dat heeft uiteraard een prijs, want met bedragen die beginnen bij 52.100 euro voor de viercilinder E 200 Kompressor Combi is de auto niet bepaald een koopje. Daar staat evenwel veel tegenover. Zoals een alleszins redelijke standaarduitrusting, een uitstekende afwerking en een doordacht interieurontwerp. Het blijft echter een feit dat de auto voor de massa domweg niet bereikbaar is. Waardoor de E-klasse Combi nog net zoveel afstand schept als voorheen.