Economie

„Hyves blijft Hyves”

AMSTERDAM (ANP) – Telegraaf Media Groep, de nieuwe eigenaar van Hyves, gaat vooralsnog weinig veranderen aan de socialenetwerksite. Hyves wordt een zelfstandig onderdeel binnen TMG, zo zei TMG-bestuurder Patrick Morley maandag, in een toelichting op het nieuws dat de uitgever van dagblad De Telegraaf de netwerksite koopt voor een niet-bekendgemaakt bedrag. Ook topman Marc de Vries van Hyves heeft er alle vertrouwen in. „Hyves blijft Hyves”, aldus De Vries.

1 November 2010 13:49Gewijzigd op 14 November 2020 12:21
Foto ANP
Foto ANP

TMG ziet de aankoop van Hyves, dat 8,8 miljoen leden heeft, als een grote stap in de verwezenlijking van verdere internetambities, zei Morley. Volgens de bestuurder brengen mensen dit jaar voor het eerst meer tijd door op sociale media op internet dan met het lezen van kranten. TMG, nu al eigenaar van onder meer geenstijl.nl en diverse andere sites, wil zijn positie op internet snel ontwikkelen en blijft ook kijken naar mogelijke verdere overnames in die hoek, liet Morley weten.

Het bedrag dat met de overname is gemoeid, is door de partijen niet bekendgemaakt. Marktvorsers schatten de aankoop op 40 miljoen euro. TMG heeft het aankoopbedrag cash op tafel gelegd. De oprichters en grootaandeelhouders van Hyves zijn door de overname multimiljonair geworden. Ook investeringsmaatschappij Van den Ende & Deitmers, dat een substantieel minderheidsbelang had in Hyves, heeft al zijn aandelen aan TMG verkocht.

De gebruikers van Hyves merken op korte termijn nog niet zoveel van TMG als nieuwe eigenaar, maar de partijen zeggen wel te kijken naar „allerlei combinaties”. TMG zegt zich te willen richten „op verbetering van de ervaring van Hyvers”. Het mediaconcern wil via Hyves onder meer andere sites zoals jaap.nl en speurders.nl beter positioneren. Ook sluit Morley niet uit dat er in de toekomst een nieuwsblokje op Hyves te zien zal zijn.

Daarnaast ziet TMG Hyves als een „belangrijke bron voor nieuwsgaring” voor de Telegraaf. „Wij weten straks beter wat onze lezers willen”, aldus Morley. Hyves-gebruikers hoeven volgens hem echter niet bang te zijn dat hun gegevens op straat komen te liggen. „Wij gaan heel verstandig om met persoonlijke informatie”.

TMG en Hyves werkten afgelopen zomer al samen in de Hyves en Telesport WK-poule. „We kenden elkaar al en de gesprekken zijn de afgelopen maanden geïntensiveerd”, aldus De Vries van Hyves. Het bedrijf voert al sinds zijn oprichting in 2004 geregeld gesprekken met geïnteresseerden. Ook de afgelopen tijd is „met meer dan een partij gepraat”, vertelde De Vries.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer