Saab 9-5 komt sterk terug
Lange tijd hing het voortbestaan van het Zweedse Saab aan een zijden draad. Op het laatste nippertje kwam er redding. Saab is onder leiding van de Nederlander Victor Muller bezig aan een revival. De nieuwe 9-5 bijt de spits af.
De nieuwe Saab 9-5 had wellicht iets eerder op de markt kunnen komen. Toch heeft die ‘vertraging’ zijn voordelen. In de pijplijn zitten op korte termijn een Sport Estate en de 9-4X crossover. Kortom, van Saab zullen we de komende tijd regelmatig horen.
De bestaande 9-5 sedan heeft het mede dankzij diverse facelifts lang volgehouden, maar de laatste verschijningsvorm was qua design beslist geen hoogstandje meer. Gelukkig maakt Saab dat met de ruim 5 meter lange, nieuwe sedan helemaal goed. Bijzonder is dat het model nog onder regie van General Motors is ontwikkeld, maar dat het Saab-DNA er direct in te herkennen is. Het front spreekt haast voor zich, maar dat geldt ook voor het zijaanzicht met de hockeystick in chroom langs de ruiten en de specifieke vorm van de C-stijl.
Van de verlichting in haar totaliteit, maar de achterlichten in het bijzonder, heeft Saab veel werk gemaakt. Vanzelfsprekend wordt er met led gewerkt, maar Saab speelt tevens met blauw licht. In ieder geval zorgt dit ervoor dat in het donker de nieuwe 9-5 direct te herkennen is.
Vooral vanwege zijn formaat mikt Saab met de nieuwe 9-5 op een zakelijke doelgroep, die in het nieuwe model een uitstekend alternatief vindt voor de doorgaans Duitse modellen.
Via een van de vier portieren is het royaal instappen. Het interieur vraagt de nodige bestudering. Niet omdat het er ingewikkeld uitziet, maar omdat er veel details zijn waar over nagedacht is qua functie, vormgeving of beide. Saab kiest duidelijk niet voor standaard en blijkt op meerdere terreinen origineel. De Saabdealer vertelt graag prachtige verhalen over wat er elektronisch allemaal mogelijk is. Allerlei instellingen, de manier waarop de audio kan worden geprogrammeerd en meer van die moderne tierelantijnen. De nieuwe 9-5 is weer op niveau.
Bijzondere elementen zitten er in de plaatsing van de startknop tussen de stoelen, zoals vroeger bij de contactsleutel het geval was. De lamellenstructuur bij de ventilatieroosters is optisch rond de drie klokken doorgetrokken. Met één knop zijn alle instrumenten, met uitzondering van de snelheidsmeter, uit te schakelen. Nog altijd een zeer rustgevende vinding.
De forse stoelen bieden een goede zitpositie, ongeacht het postuur. Achterin is de ruimte helemaal enorm, daar kan menigeen de benen strekken. De enige dissonant is hier en daar de keuze voor harde kunststoffen, die ervoor zorgen dat de 9-5 nog net niet op Duits niveau is.
De motoren in de Saab 9-5 komen nog uit de schappen van GM. De 2 liter diesel met één turbo levert een vermogen van 160 pk en een trekkracht van 350 Nm. Bij een voertuiggewicht van 1750 kilo blijkt dat beslist voldoende. De diesel komt behoorlijk krachtig over, ook gekoppeld aan de zestrapsautomaat. Jammer dat de auto bij accelereren kortstondig zo’n keel opzet. Een acceleratie van 9,4 seconden naar 100 kilometer per uur en een top van 209 kilometer per uur stemmen tot tevredenheid. Bovendien weet de viercilinder zich zuinig te gedragen; een gemiddelde in de praktijk van 1 op 14 is immers uitstekend.
De kracht van de diesel en het comfort van de automaat paart Saab aan een behoorlijk stevige afvering. Dat is even wennen, maar gaandeweg is de keuze van het merk te waarderen. De diesel met handbak staat iets dichter op het wegdek en is daardoor nog wat stugger. De automaatversie is zonder meer gemaakt voor lange, comfortabele ritten.
Saab weet op overtuigende manier terug te komen in het segment. De komende jaren zal het merk dat ook in andere delen van de markt moeten gaan bewijzen.
De nieuwe 9-5-reeks start als 1.6 Turbo benzine bij 42.950 euro in het Linearuitrustingsniveau. Deze 2.0 TiD automaat Vector kost 49.750 euro. De Linear is met handbak verkrijgbaar vanaf 44.450 euro.
Saab 9-5 2.0 TiD Vector
Topsnelheid: 209 km/h
Acceleratie: 9,4 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld: 1 op 14
CO2-uitstoot: 179 g/km
+/- lengte De carrosserie van de nieuwe Saab 9-5 toont bijzonder langgerekt met zijn 5 meter lengte. Mooi, maar niet zo gemakkelijk bij parkeren in de stad.
+ ruimte Een fors formaat heeft voordelen. De beenruimte op de achterbank is haast niet te overtreffen en met 515 liter biedt de auto ook een serieus bagagevolume.
+/- motor Vermogen, trekkracht en verbruik zijn dik voor elkaar bij de diesel, maar hij is luidruchtig bij accelereren. Dat moet met wat extra isolatie toch te verhelpen zijn.
+ uitrusting De Vectoruitrusting onderscheidt zich onder meer met regen- en lichtsensor, 17 inch lichtmetaal, stoelverwarming, ambiance interieurverlichting en parkeerhulp.
++ interieur Het interieur kent Saabtrekjes. Neem de Night Panelfunctie: één druk op de knop schakelt alle instrumentverlichting uit, behalve die van de snelheidsmeter.