Economie

Unilever merkt tragere verkopen

De netto-omzet van Unilever is in het eerste kwartaal van dit jaar 4 procent lager uitgevallen dan in 2002. De fabrikant van voedingsmiddelen en huishoudelijke producten verkocht in totaal voor 11,1 miljard euro.

ANP
2 May 2003 10:50Gewijzigd op 14 November 2020 00:17

„De start van het jaar was qua verkopen trager dan verwacht”, aldus topman A. Burgmans van Unilever vrijdagmorgen. Dit betrof vooral de voedingsmiddelen. Het effect werd deels goedgemaakt door een hogere omzet voor producten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging.

Mede door eenmalige posten is de nettowinst in het eerste kwartaal uitgekomen op 670 miljoen euro, 57 procent meer dan in dezelfde periode van 2002. De resultaten vielen analisten tegen. Zo steeg de winst per aandeel exclusief bijzondere posten, afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa met 4 procent naar 0,88 euro, onder de verwachte 0,91 euro van analisten.

Unilever wijt de omzetdaling aan het lastige economische klimaat, het late paasweekeinde dit jaar en zijn slinkende productenpakket. Unilever streeft ernaar om zich te concentreren op topmerken.

De nettowinst steeg het eerste kwartaal met meer dan de helft door verkopen van bedrijfsonderdelen, die uit de concentratie op topmerken voortvloeiden. Bovendien heeft Unilever dit beleid bijna voltooid waardoor het minder geld kwijt was aan de herstructurering van het concern.

Unilever stortte in de eerste drie maanden van dit jaar 48 miljoen euro in zijn pensioenfonds. In het eerste kwartaal van 2002 onttrok het bedrijf nog 27 miljoen euro aan dit fonds.

Het concern handhaaft ondanks het matige eerste kwartaal de vooruitzichten voor 2003.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer