Schiphol stelt wijziging tariefstructuur uit
SCHIPHOL (ANP) – Luchthavenbedrijf Schiphol laat samen met KLM onderzoeken wat voor effect een aanpassing van de structuur van de tarieven heeft op de positie van Schiphol als mainport. Daardoor wordt de gewijzigde tariefsstructuur in elk geval voor een halfjaar in de ijskast gezet. Dat heeft Schiphol woensdag bekendgemaakt.
Tot deze stap is besloten omdat Schiphol en KLM het op zijn zachtst gezegd oneens waren over de nieuwe structuur. Door implementatie van het nieuwe systeem van het berekenen van kosten zou een maatschappij als KLM duurder uit zijn, en maatschappijen als easyJet juist minder gaan betalen.
Schiphol wil een nieuwe methode toepassen voor het toekennen van de kosten aan de luchtvaartmaatschappijen, waarbij de kosten van de koffers er in eerste instantie worden uitgehaald, waardoor de tarieven voor de passagier lager worden. Voor bagage wordt dan een aparte vergoeding berekend, waardoor de tarieven voor transferpassagiers hoger worden en die voor bestemmingsverkeer lager.
Per 1 april zal Schiphol de havengelden, zoals de tarieven officieel heten, over de hele linie met gemiddeld 0,6 procent verhogen. In 2009 werden de tarieven in het licht van de crisis verlaagd, in 2010 werden ze bevroren.
De havengelden moeten de kosten van de luchthaven dekken.