Albert Heijn komt met happy en handig blad
AMSTERDAM (ANP) – Wist u dat sommige parkieten het fijn vinden om een douche te krijgen met een plantenspuit? Of dat een Nederlander gemiddeld 264 meter per dag in zijn keuken aflegt? In het nieuwe tijdschrift van supermarktketen Albert Heijn, Wathandig, staan talloze tips en weetjes voor het huishouden.
„We willen onze klanten helpen in en om het huis”, aldus Dennis Potgraven, verantwoordelijk voor de eigen tijdschriften van Albert Heijn. „We willen ze niet alleen praktische tips geven om het huishouden makkelijker te maken, maar ook om ze inspiratie te bieden.” Eerlijk gezegd is het blad er ook om het onlangs groots gelanceerde non-foodassortiment van Albert Heijn een plek te geven en te promoten.
Wathandig is volgens Potgraven het eerste tijdschrift dat huishouden in de brede zin van het woord als centraal thema heeft. „Daar zijn we best trots op.” Volgens Potgraven heeft onderzoek onder klanten aangetoond dat er behoefte is aan een dergelijk specifiek blad.
Het blad wijkt qua ‘look and feel’ wel af van grote zus Allerhande. Dat blad inspireert menig huishouden voor het (kerst)diner. „We wilden dat Wathandig echt een ‘happy’ uitstraling zou krijgen”, aldus Potgraven. „We wilden het blad een ander karakter geven.” Zo is het gebruikte papier voelbaar anders en ook de opmaak verschilt. Bovendien moet het ook voor de klant duidelijk zijn dat het om twee verschillende bladen gaat, aldus Potgraven.
Wathandig zal jaarlijks vier keer verschijnen in een oplage van 1 miljoen exemplaren. Allerhande heeft het dubbele qua oplage en komt twaalf keer per jaar uit. In alle Albert Heijnwinkels, exclusief de to-go-vestigingen, zal vanaf maandag het eerste exemplaar Wathandig in de schappen liggen. Een aparte website is er nog niet voor het nieuwe tijdschrift. „Als het aanslaat, sluit ik niet uit dat we onze activiteiten rond Wathandig uitbreiden”, aldus Potgraven.