Friesland pleziert elektrische fietser
Fietsen, scooters, boten en auto’s kennen tegenwoordig ook een elektrische variant. Goed voor het milieu. Waar haal je echter stroom vandaan als je op de Friese meren vaart? Horecaondernemer Anne Hager heeft een oplossing.
Friesland wil een duurzame provincie worden en het toerisme bevorderen. Met zijn project ”Fryslân elektrisch” sluit Anne Hager naadloos op beide wensen aan: een netwerk van oplaadpunten door heel Friesland voor elektrische fietsen, boten en op langere termijn auto’s en scooters. De eerste stap is gezet. Langs de Elfstedenroute staan nu, met steun van energieleverancier Essent, de provincie Friesland en de gemeente Tytsjerksteradiel meer dan 25 oplaadpalen.
Het idee ontstond bij toeval. „Ik kreeg bij mijn eetcafé in Wijns steeds vaker klanten met een elektrische fiets. Lange dagtochten kun je met die fietsen niet maken, als je niet het laatste stuk op eigen kracht wilt afleggen.”
Als service voor de fietsers plaatste de cafébaas vorig jaar een oplaadpunt. Onder het drinken van een kopje koffie laadt de klant zijn accu op. „Dat geeft mensen toch een zeker gevoel.”
Hager wilde zijn oplaadpunt op internet aanmelden, maar er bleek in Friesland nog geen netwerk te bestaan. „Terwijl je toch juist in deze provincie schitterend lange fietstochten kunt maken.”
Afgelopen winter bedacht de Fries met een collega het oplaadpuntennetwerk langs de Elfstedenroute, dat deze zomer voor het eerst in bedrijf was. De palen staan vooral bij horecagelegenheden en toeristische attracties. Als het goed bevalt, volgt de rest van de provincie.
Behalve fietsen zijn ook elektrische boten een doelgroep. Die vragen meer oplaadtijd, maar als ze ’s avonds aanmeren, kunnen ze een hele nacht aan de stroom.
De oplaadpaal kost de ondernemer ongeveer 150 euro per jaar. Niet goedkoop. Zeker niet als je voor een paar euro een stopcontact bij de Hubo kunt halen. Er staat volgens Hager wel wat tegenover.
„Door bij ”Fryslân elektrisch” aan te haken, maak je deel uit van een herkenbaar netwerk en kom je op de website te staan. Je krijgt een duidelijk herkenbare paal en een logo, zodat mensen weten: Hier kan ik terecht. We staan ook in de fietsrouteplanner van de fietsersbond. Toeristen vinden me gemakkelijk op internet als een adres waar ze niet alleen kunnen eten en drinken, maar ook de fiets kunnen opladen.”
Hager ziet de oplaadpunten als service. „Een volle accu kost een paar cent. Als de klant een tweede kopje koffie bestelt, heb ik dat er al uit. Een boot opladen, is wat anders. Al kost dat ook maar een paar euro. Maar we bevorderen hiermee duurzaam recreëren. Met zo’n netwerk zijn langere fietsroutes mogelijk.” Hager onderhandelt nu met Essent om de palen van groene stroom te voorzien. „Dat zou voor de duurzaamheid helemaal mooi zijn.”