Cultuursector komt met consumentenorganisatie
AMSTERDAM (ANP) – De werkgevers in de cultuursector willen een consumentenorganisatie oprichten om liefhebbers van kunst en cultuur een stem te geven. Voorzitter Hans Onno van den Berg van de Federatie Cultuur bevestigde woensdag een bericht van BNR Nieuwsradio hierover.
De oprichting van de consumentenorganisatie, met de werknaam Publiek, houdt verband met de aangekondigde bezuinigingen op kunst en cultuur door het nieuwe kabinet. „De automobilist heeft de ANWB, de huiseigenaar heeft de Vereniging Eigen Huis, maar de stem van de kunstliefhebbers hoort niemand”, aldus Van den Berg. De nieuwe instantie moet kunstconsumenten verenigen en proberen invloed uit te oefenen op het beleid, net zoals bijvoorbeeld de ANWB dat doet.
De consumentenorganisatie moet het licht zien op 20 november. Die dag staat een grote protestactie gepland van de cultuursector tegen de plannen van het kabinet, dat 200 miljoen euro wil bezuinigingen op kunst en cultuur en de btw op podiumkunsten wil verhogen van 6 naar 19 procent. Iedereen die van kunst en cultuur houdt, kan lid worden.
Een bezuiniging van maximaal 100 miljoen euro vindt Van den Berg nog aanvaardbaar, „maar dan wel op een manier die zo min mogelijk schade aanricht”. Alleen bij een verlaging tot dat bedrag wil de Federatie Cultuur de regering een alternatief bezuinigingsplan aanbieden. „Wij bieden een plan aan met visie, met chirurgisch bedachte maatregelen.” Met 200 miljoen euro zijn de bezuinigingen volstrekt buiten proportie, aldus Van den Berg.
Zolang een neerwaarste bijstelling er niet inzit, hopen de werkgevers dat de Tweede Kamer de bezuinigingsplannen tegenhoudt. Van den Berg wil volgende week langsgaan bij de nieuwe staatssecretaris van Cultuur Halbe Zijlstra om de plannen te bespreken.