Groei reclamebestedingen zet door
AMSTELVEEN (ANP) – Adverteerders blijven meer geld uitgeven aan televisiereclame. In het derde kwartaal kwam de netto-omzet uit op 176 miljoen euro, 15 miljoen euro (9,6 procent) meer ten opzichte van het derde kwartaal in 2009. Dit heeft SPOT, het kenniscentrum voor televisiereclame, maandag bekendgemaakt.
In de eerste helft van 2010 was al een groei van 8,8 procent ten opzichte van vorig jaar gerealiseerd. Opvallend is dat autofabrikanten en de bouwmarkten weer volop investeren in televisereclame, nadat deze sectoren vorig jaar de hand op de knip hielden. Ook de banken en verzekeraars worden weer steeds actiever, evenals supermarkten en merkfabrikanten.
„Als de ontwikkelingen in het vierde kwartaal zo doorgaan, wordt de teruggang van het crisisjaar 2009 in bijna één jaar gecorrigeerd”, meldt SPOT-directeur Paul van Niekerk. In 2009 daalden de reclamebestedingen met 8,7 procent ten opzichte van 2008.