Kerk & religie

Zendingsmiddag hhg Montfoort: Dieper bukken dan Nebukadnezar

MONTFOORT – „Wie niet bukte voor het beeld dat Nebukadnezar had opgericht, ging in de oven. Hoe vaak bukken wij niet voor veel minder? Wij hebben zo onze eigen afgoden.”

Van een medewerker
18 October 2010 11:07Gewijzigd op 14 November 2020 12:10
Foto RD, Anton Dommerholt
Foto RD, Anton Dommerholt

Dat zei ds. A. den Hartog zaterdag op de hersteld hervormde zendingsmiddag in Montfoort. De predikant uit Maartensdijk sprak over Daniël 3:28, de geschiedenis van de drie jongelingen in de vurige oven.

Hij verdeelde zijn toespraak in drie punten: de jongelingen voor, respectievelijk in en door het vuur. Nebukadnezar was geschrokken van de droom van het beeld dat door een steen die van de berg kwam, werd vermorzeld. Alle aardse rijken zullen tenietgedaan worden, zo had Daniël verklaard. Gods Koninkrijk zal alle rijken vermalen. „Nebukadnezar is de schrik snel te boven. Hij richt zijn beeld op, waar iedereen voor moet buigen en het aanbidden. Wie niet buigt gaat in de oven”, aldus ds. Den Hartog.

„Als je niet kunt buigen, val je op. Net als Daniël word je geroepen. Je krijgt nog een kans. Wie die God dan wel is Die je kan redden? Leggen wij dan ook, net als Daniël, getuigenis af van Wie God voor ons is? Daniël en zijn vrienden geven zich over aan Zijn vrijmacht.”

De drie jongelingen gaan de oven in, waarna alle hoogwaardigheidsbekleders moeten getuigen dat het vuur hen helemaal niets doet. Ze wandelen met God, te midden van het vuur. „Dan volgt de geloofsbelijdenis van Nebukadnezar”, zei ds. Den Hartog. „Hij looft God, maar niet met diepst ontzag. Er is geen sprake van berouw. Nebukadnezar bleef vasthouden aan zijn eigen goden. Maar van de God van de drie jongelingen mag niemand iets kwaads zeggen. Er is godsdienstvrijheid. Maar het beeld is blijven staan.”

Doorgaand werk

„Gods werk gaat door.” Zo typeerde ds. A. Vlietstra, hersteld hervormd predikant te Katwijk aan Zee, de woorden uit Handelingen 8:4 en 5. Na Stefanus’ dood, waaraan Saulus mede een welbehagen had, wordt de gemeente vervolgd en verstrooid. „Dat was de bedoeling van de satan. Satan gunt er niet één aan de Koning van de kerk. Ook op het zendingsveld niet. Satan is alleen maar uit op de verwoesting van de gemeente. Saulus is een instrument in de handen van satan, die een schijnbare overwinning boekt.”

Maar de discipelen gingen het 
land door en verkondigden het Woord. „De actieradius van het 
Woord wordt groter. De hellehond moet meewerken om de schapen tot de Herder te brengen”, aldus de Katwijkse predikant. Volgens hem is dat wat anders dan eerst eens tactisch kijken of het geloof wel kan landen, zoals vandaag de dag een beredeneerd geloof doet.

Filippus kwam af in de stad van Samaria en predikte hun Christus (vers 5). „Het gaat om de Naam boven alle namen.” Is Filippus een Christusmannetje geweest? zo vroeg ds. Vlietstra zich af. „Zou hij geroepen hebben dat je Jezus moet aannemen? Ga er maar van uit dat hij Christus in al Zijn facetten heeft gepreekt.”

Volgens de Katwijkse predikant zijn er twee valkuilen. „De eerste is te spreken over Christus zonder de weg tot Hem te verkondigen. Er is een weg tot de Weg. De tweede valkuil is te preken zonder bij Christus uit te komen.”

De plaatselijke predikant, ds. A. T. van Andel, had de zendingsmiddag geopend.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer