Binnenland

„Registratie navigatiesystemen noodzakelijk”

AMERSFOORT (ANP) – Wanneer gestolen navigatieystemen worden geregistreerd, is het voor dieven van deze systemen minder makkelijk ze ergens te slijten. „Een ingebouwd navigatiesysteem is eigenlijk een computer, compleet met een IP-nummer. In het buitenland worden deze nummers geregistreerd. Wordt de apparatuur gestolen, dan wordt het nummer aan de autodealers bekendgemaakt.”

18 October 2010 10:09Gewijzigd op 14 November 2020 12:10
Foto ANP
Foto ANP

Dat zei een woordvoerder van Volkswagen Nederland naar aanleiding van berichten over een toename van het aantal diefstallen van navigatie-apparatuur uit vooral Volkswagens en Audi’s. De stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit liet maandag weten dat autokrakers die het hebben voorzien op autonavigatiesystemen, een nieuwe methode hebben ontdekt om toe te slaan. Met een betonschaar knippen de autokrakers een gat in het portier om het alarmsysteem uit schakelen en het portier daarna te openen.

De roofmethode zou in september 56 keer zijn toegepast in vooral Noord-Oost-Brabant. Er zijn ook gevallen bekend in de provincie Utrecht. De meeste automerken met ingebouwde navigatie-of audiosystemen hebben die apparatuur voorzien van een chip die gekoppeld is met de motor. De apparaten functioneren alleen in combinatie met de auto waarin ze zijn ingebouwd. De systemen van Audi en Volkswagen zijn ook in andere voertuigen te gebruiken, aldus de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVC).

De woordvoerder van Volkswagen ontkende maandag dat de nieuwe inbraakmethode zo simpel is. „Het uitzetten van een alarmsysteem doe je niet met het doorknippen van een draad in het portier. Het verwijderen van een navigatiesysteem is eveneens niet makkelijk. Die zit met speciale schroeven vast waardoor je veel geweld moet gebruiken. Bovendien zijn de systemen niet in andere auto’s te gebruiken”, aldus de zegsman.

Volgens hem is het probleem dat te weinig auto’s zijn voorzien van een compleet alarmsysteem met geluid- en lichtsignalen. „Bij veel alarmsystemen gaan alleen de lichten knipperen. Daar laat de autokraker zich niet door afschrikken. Door geluid wel.”

Volkswagen Nederland pleit voor een registratiesysteem waarbij politie en autodealers de beschikking hebben over nummers van de systemen. Als een Duitse autodealer in Nederland gestolen navigatie-apparatuur inbouwt, gaan er bij hem geen bellen rinkelen. Zijn Nederlandse collega krijgt wel een signaal als hij in het buitenland gestolen, maar wel geregistreerde navigatie krijgt aangeboden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer