Hamburgerketen McDonald’s meldt beter resultaat
McDonald’s, ’s werelds grootste hamburgerketen, boekte in het afgelopen kwartaal een winst van 327,4 miljoen dollar (298 miljoen euro) tegenover 253,1 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De omzet steeg met 5 procent tot 10,2 miljard dollar.
Deze stijging was voornamelijk het gevolg van lagere belastingen en de zwakke dollar die de cijfers in het buitenland opkrikte. Zonder deze laatste factor zou de omzet van het Amerikaanse concern ten opzichte van vorig jaar vrijwel gelijk zijn gebleven. McDonald’s verwacht geen ernstige gevolgen van de ziekte SARS, omdat de landen waar deze ziekte is geconstateerd slechts 3 procent uitmaken van zijn markt.
Topman Jim Cantalupo van het bedrijf kondigde enkele weken geleden een campagne aan tot kostenverlagingen om de toenemende concurrentie in Noord-Amerika beter het hoofd te kunnen bieden. „Kostenverlaging is goed, maar McDonald’s zal ook moeten letten op de kwaliteit en op een breder aanbod. De consument heeft bij de concurrentie soms meer keuze”, zo meent marktanalist Andrew Barish van Banc of America.