Binnenland

Meer informatie moet gedrag Vlaardingers veranderen

Inwoners van Vlaardingen krijgen extra informatie over wat ze moeten doen en laten bij een incident, om de kans op ’gewenst gedrag’ te vergroten. De gemeente onderzoekt verder, hoe bijvoorbeeld winkeliers, mensen in bejaardenhuizen en scholen tijdens een noodsituatie beter kunnen worden geïnstrueerd.

ANP
28 April 2003 15:09Gewijzigd op 14 November 2020 00:17

Burgemeester T. Bruinsma van Vlaardingen maakte maandag die maatregelen bekend bij de presentatie van het rapport waarin de gemeente het ongeval in januari bij Vopak evalueert. Bij het ongeluk ontsnapte 1,7 miljoen liter giftig en stinkend ortho-cresol ontsnapte.

Bruinsma denkt dat Vlaardingers hun „wenselijk gedrag verbeteren”, als ze regelmatig worden gewezen op de risico’s van de chemische industrie. De basisinstructie: ga naar binnen, sluit ramen en deuren en zet de rampenzender op de radio aan, hebben ze in elk geval bij de twee recente bijna-rampen niet op grote schaal nageleefd.

Uit het onderzoek blijkt overigens dat niet alleen ander gedrag van de burgers gewenst is, maar dat ook de coördinatie in de hulpverlening beter kan. Zo loeiden de sirenes pas na bijna een uur en kreeg Bruinsma door het overbelaste communicatienet lang niet iedereen te spreken met wie hij contact zocht. Bovendien informeerde de alarmcentrale niet officieel de veiligheidsstaven in de gemeenten. Bruinsma: „Al die ingewikkelde protocollen moet je terugbrengen tot de essentie. Dit blijft mensenwerk, maar je kunt het professionaliseren zodat er 24 uur per dag vakmensen zitten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer