Bierling speelt alles van Bach op Doelenorgel
Geert Bierling, stadsorganist van Rotterdam, gaat in drie jaar tijd alle orgelwerken van Bach spelen op het Flentroporgel van de Doelen. Hij deed dat eerder, in de jaren 80, op het orgel van de Pelgrimvaderskerk in Rotterdam-Delfshaven. „Na 25 jaar vind ik het weer eens tijd worden, maar dan op een ander orgel. Door alle muzikale ervaringen is m’n Bachspel gerijpt.”
Een tweede reden voor Bierling is de jongste renovatie van het Flentroporgel. „Het instrument is grondtoniger en karakteristieker geworden. Er zijn nieuwe tongwerk- en tertscombinaties mogelijk die prachtig klinken. Het blijft weliswaar een symfonisch zaalorgel, maar het klinkt eerder klassiek dan romantisch. Je kunt er heel overtuigend Bach op spelen.”
Bierling wordt in die mening gesterkt door het publiek. „Woensdagmiddag had ik een lunchconcert, waar maar liefst 550 bezoekers zaten. Veel waardering. Dat geldt ook voor mijn binnenkort te verschijnen cd met muziek van Bach. De eerste reacties zijn positief.”
De vraag wat Bierling toevoegt met zijn Bachspel aan de talloze bestaande uitvoeringen, vindt hij niet zo’n interessante. „Ook al zou ik niets toevoegen, dan zou ik nog alles van Bach spelen. Elke organist speelt Bach en ik wil gewoon laten horen hoe mooi zijn muziek in de Doelen klinkt. De vraag naar wat je als organist toevoegt stelt het publiek niet, hooguit doen collega’s of recensenten dat.”
In Rotterdam en omgeving zijn weinig echte Bachconcerten, aldus de stadsorganist. „Daarvoor moet je naar Groningen. Daar staan de historische orgels die bij uitstek geschikt zijn voor deze muziek.”
Bierling gaat het totale Bachoeuvre spelen tijdens drie concertseries: avondconcerten op maandag, lunchconcerten op woensdag en middagconcerten op zondag. Hij trekt er in totaal drie jaar voor uit. „Ik denk nog na over een interessante verdeling. Je moet niet allemaal toccata’s in één programma stoppen.”
Op de cd die binnenkort verschijnt, speelt Bierling onder andere de ”acht kleintjes”, die wellicht helemaal niet van Bach zijn. „Ach ja, ik heb ze gespeeld alsóf ze van Bach zijn. In ieder geval moet de componist een heel goede pedagoog geweest zijn, en dat was Bach. Ik heb niet allemaal plenumregistraties gebruikt, zoals je vaak hoort, maar zestien verschillende klankkleuren, voor elk preludium en elke fuga een andere.” De cd is onderdeel van een serie van drie. „Op de derde ga ik de Goldbergvariaties van Bach opnemen en op de tweede de zes Bachtranscripties van de beroemde ”L’Estro armonico”-vioolconcerten van Vivaldi. Het is niet mijn bedoeling alle Bachwerken op te nemen.”
Niet alleen het orgel, ook de grote zaal van de Doelen kreeg een opknapbeurt. Bierling is tevreden over het resultaat. „De akoestiek op het podium is verbeterd en de achterwand is strakker gemaakt, waardoor er meer reflectie in de zaal ontstaat. Vooral de orgelklank profiteert daarvan.”
www.dedoelen.nl/orgel voor meer informatie en een video.