Daimler en BMW zien verkopen flink toenemen
FRANKFURT (ANP/RTR/DPA) – De Duitse fabrikanten van luxeauto’s BMW en Daimler hebben in september de wereldwijde verkopen flink zien stijgen. Vooral in China vlogen de auto’s de showrooms uit. Dat blijkt uit cijfers die de autoconcerns vrijdag bekendmaakten.
BMW (met ook de merken Mini en Rolls-Royce) verkocht vorige maand wereldwijd bijna 143.000 auto’s. Dat is een stijging van 16,8 procent in vergelijking met een jaar eerder. Bij Daimler (moederconcern van Mercedes-Benz, Smart, AMG en Maybach) klom de verkoop met 12,6 procent tot 128.600. De verkoop van het kernmerk Mercedes bereikte een record voor een septembermaand met 118.600 wagens, aldus Daimler. Dat is een verkooptoename van 13 procent.
In China deden BMW en Daimler zeer goede zaken. De verkoop van Mercedes verdubbelde tot 13.500 vergeleken met een jaar eerder. BMW zag de Chinese verkoop met 90 procent stijgen tot 15.379 auto’s.
Over de eerste negen maanden van dit jaar ging de verkoop van BMW met 13,1 procent omhoog tot ruim een miljoen. Voor heel 2010 gaat BMW uit van een verkoop van ruim 1,4 miljoen auto’s.
Bij Daimler lag de verkoop over de eerste negen maanden 12,5 procent hoger op 928.900. De verkoop van Mercedes steeg in die periode met 15,8 procent naar 854.000.