„Duurzaam is behoudend zijn”
RENSWOUDE – Wat kan een ondernemer doen om een schonere aarde achter te laten? Ruim vijftig christelijke ondernemers brainstormden gisteren over hoe ze kunnen leven „naar het groene hart van God.”
Weinig respons was er vorig jaar op een onderzoek van ForumC naar duurzaamheid. Dat viel tegen, zegt medewerker Alex Sytsma van het centrum voor geloof, wetenschap en samenleving.
De ervaringen vormden mede de aanleiding om samen met de RMU een congresdag op poten te zetten over duurzaamheid. De dag trok gisteren in Renswoude ruim vijftig ondernemers.
In workshops probeerden zij het thema duurzaamheid handen en voeten te geven. De een blijkt extra op de materialen te letten die hij aanschaft, een ander doet het licht eerder uit.
Niet onbelangrijk, maar zet dat nou zoden aan de dijk? Dat vroeg een ondernemer zich af tijdens een spontane discussie. „Het staat me tegen dat de duurzame dingen die we doen, zelfs commercieel aantrekkelijk moeten zijn. Blijkbaar moeten we hoe dan ook onze westerse manier van leven vast kunnen houden. Dat vind ik geen goed uitgangspunt. Als christen ben je denk ik meer een roepende in de woestijn.”
Een andere ondernemer wees op de moeite die sommige orthodoxe christenen hebben met het thema, „omdat het heel lang is gepromoot door veel linkse mensen. Dan zeg ik: wees inderdaad een behoudende christen, dus behoud het goede. Dat is duurzaam.”
De echte creatieve ideeën kwamen pas in de pauze los: „Wij hebben heel wat metertjes dak op onze kerk, daar kunnen we wel wat zonnepanelen op kwijt.” Of: „Laat evangelist Joop van Ooijen zijn daktekst ”Jezus redt” met zonnepanelen aanbrengen. Die worden gesubsidieerd door de gemeente die de tekst juist weg wil hebben.”
Reinier van den Berg, meteoroloog, klimatoloog en „genietoloog”, maakte als hoofdspreker zijn publiek deelgenoot van een recente reis naar Groenland, waar het ijs in rap tempo smelt. In weerwil van alle kritiek op de IPCC-rapporten hield hij recht overeind dat de wereld door de uitstoot van CO2 wel degelijk opwarmt, „en het gaat in een verbluffend hoog tempo.”
Daarom moeten er snel dingen veranderen, en ondernemers kunnen daar volgens Van de Berg een cruciale rol in spelen. „Het is idioot dat je varkens van hier naar Parma brengt, ze daar slacht en het vlees weer terughaalt om het hier als parmaham te kunnen verkopen.”
Christenondernemers kunnen bovendien vooroplopen omdat ze, zoals hij betoogde, moeten leren „leven naar het groene hart van God. Dat betekent dat je niet gaat wachten op het nieuwe Jeruzalem. Als je de teksten hierover goed leest, lijkt het erop dat de toekomstige wereld op déze aarde gestalte zal krijgen. Een extra reden om er zuinig op te zijn.”