Fors meer passagiers voor easyJet
LUTON (ANP) – Prijsvechter easyJet heeft over het boekjaar dat eindigde op 30 september bijna 2,3 miljoen passagiers van en naar luchthaven Schiphol vervoerd. Dit een stijging van 23,7 procent vergeleken met het voorgaande jaar, zei regionaal manager François Bacchetta van easyJet gisteren tegen het ANP.
De volledige passagiersstatistieken van de maatschappij zouden vandaag bekend worden gemaakt, de financiële resultaten medio november. De eerder afgegeven winstprognose van tussen de 100 en de 150 miljoen pond staat nog steeds.
EasyJet wil in heel Europa, dus ook in Nederland, 10 procent van het Europese vervoer in handen krijgen. Schiphol beschikt nog niet over de cijfers voor september, mogelijk is die grens al gehaald. „Wij willen het komende jaar nog 25 tot 30 procent groeien in Amsterdam.”
„Onze eerste internationale vlucht was op Schiphol, we hadden daar allang groter moeten zijn”, zegt Bacchetta. „Maar we verwerpen de tariefstructuur die Schiphol hanteert. We betalen dubbel zo veel als maatschappijen zoals KLM en maken nog niet de helft van de kosten die zij maken.”
EasyJet heeft nog een zaak lopen over de tarieven bij de NMa. Anderzijds is er ook toenadering tussen de oranje prijsvechter en de nationale luchthaven. „Ze hebben een voorstel gedaan waarin wij 5 procent minder gaan betalen en netwerkmaatschappijen tot 20 procent meer”, weet Bacchetta. De onderneming ziet dit als een eerste stap. „Misschien breken ze met de traditie.”
Het bedrijf heeft inmiddels negentien uitvalsbases in Europa en het lijkt logisch dat Amsterdam met achttien easyJetbestemmingen er ook een wordt. „Als we er toestellen hebben staan, komen er zeker bestemmingen bij en gaan we zeer waarschijnlijk werken met Nederlandse bemanning.”
Maar alles hangt samen met het kostenplaatje. Schiphol maakt de tarieven die zullen gelden vanaf 1 april voor 1 november bekend, daar kunnen partijen dan bezwaar tegen aantekenen bij de NMa. Uitwijken naar Rotterdam of Eindhoven voor de groei is voor easyJet op dit moment geen optie.
De luchtvaartmaatschappij heeft spannende weken voor de boeg. Een dezer dagen doet het Britse High Court uitspraak over een zaak die oprichter Stelios Haji-Ioannou tegen de maatschappij aanspande.
Stelios, die inmiddels niet meer in de dagelijkse leiding van het bedrijf actief is maar met zijn familie wel grootaandeelhouder is en de rechten op de naam ”easy” bezit, wil meer geld en dividend zien.
Bovendien stuurde Sir Stelios easyJet een brief waarin hij dreigt de naam ”easy” af te pakken omdat de punctualiteit van easyJet zeer te wensen overlaat. Hij gaf het bedrijf negentig dagen om de situatie te verbeteren, anders mag de maatschappij de naam niet meer gebruiken. EasyJet betwist of hij het recht wel heeft om de naam af te pakken.