TomTom gaat de strijd aan met files
AMSTERDAM (ANP) – Navigatiebedrijf TomTom wil zich meer gaan profileren als leverancier van data over verkeersstromen. Hiermee wil het bedrijf een bijdrage leveren aan het reduceren van files. Dat bleek donderdag tijdens de presentatie van het zogenaamde ‘Verkeersmanifest’ van TomTom. Vijf vragen aan Joost Jetten, salesmanager van TomTom in de Benelux.
Hoe wil TomTom zijn kennis over verkeersstromen inzetten?
„Wij hebben sinds de introductie van GPS-navigatie in 2004 enorme hoeveelheden gegevens verzameld van onze gebruikers. Hiermee kunnen we voorspellen hoe snel de gemiddelde auto op een bepaalde plek rijdt, op een bepaald moment van de week. We willen deze historische kennis via verschillende platforms beschikbaar stellen aan de gebruiker.”
Hoe kan dit gebruikers helpen?
„Volgens ons onderzoek kunnen wij reistijden van bestuurders tot 15 procent verminderen, doordat mensen hun route aanpassen aan de hand van actuele verkeersinformatie. Als 10 procent van de bestuurders gebruik zou maken van HD Traffic van TomTom, zouden de reistijden van alle bestuurders met 5 procent worden verminderd. Gemiddeld gebruikt 2,5 procent van de Nederlandse bestuurders nu HD Traffic.”
Welke gegevens gebruiken jullie hiervoor?
„We hebben een gemeenschap van 45 miljoen apparaten, waarvan 70 procent zijn gegevens deelt met ons. We kunnen van deze auto’s bijvoorbeeld zien hoe snel ze op een bepaald moment waar rijden, dat is belangrijke informatie voor het voorspellen van files. Sinds kort is bovendien bekend dat 1 miljoen mensen in Europa gebruikmaken van onze verkeersinformatiedienst HD Traffic. Ook hier krijgen we veel informatie vandaan.”
Maakten jullie niet al gebruik van jullie data?
„Ja, we hadden bijvoorbeeld al partnerschappen met overheden, waarin we onze data deelden. De mogelijkheden die we met deze data hebben zijn echter groter dan we bijvoorbeeld twee jaar geleden dachten. We willen ons nu meer neer gaan zetten als een verkeersexpert.”
Denken jullie hier ook meer geld mee te verdienen?
„Door het inzetten van de historische gegevens, kunnen we bijvoorbeeld de kosten van het maken van kaarten terugbrengen. Als een wegsituatie verandert, is dat namelijk te zien aan de verkeersstromen. Verder willen we nieuwe partnerschappen aangaan, waardoor er ook nieuwe inkomstenbronnen bijkomen.”