„Financieel beleid van scholen moet beter”
HARMELEN – Scholen zullen als gevolg van de overheidsbezuinigingen een veel scherper financieel beleid moeten gaan voeren om rond te kunnen komen.
Onderwijsadviseur R. de Wit zei dat dinsdag in Harmelen tijdens de presentatie van de thema’s van de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT), die eind januari wordt gehouden.
Uit onderzoek van de NOT-organisatie blijkt dat slechts 6 procent van de scholen denkt dat hij geen meerjarenbegroting heeft. In de praktijk blijken andere documenten voor een meerjarenbegroting te worden aangezien.
Veel scholen hebben onvoldoende inzicht in hun inkomsten en uitgaven, zei De Wit. „Men heeft een te hoge dunk van de eigen capaciteiten op het gebied van financieel management. Als het niveau van inkomsten en uitgaven aan het eind van het schooljaar tonnen hoger of lager ligt dan je aan het begin van het jaar dacht, heb je niet echt greep op de cijfers. Ik zie ook maar weinig scholen in de loop van het schooljaar de financiële prognose steeds bijstellen.”
Volgens voormalig CDA-Kamerlid Van Dijk zal het aantal leerlingen de komende jaren nog toenemen, maar wordt in het primair onderwijs de aanstaande daling al zichtbaar. „Overal gaan de scholen krimpen, behalve in de grote steden. Met kleinere klassen wordt het financieel heel lastig.”
De rendementen van het onderwijs moeten volgens Van Dijk, hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, veel beter. „Er komt een verplichte eindtoets in groep 8. Laten scholen ook nadenken over een andere invulling van de schooldag: geef de cognitieve vakken tijdens de uren waarin de concentratie het grootst is. Benut in groep 8 de periode na de Cito-toets in februari om tekortkomingen bij te spijkeren; nu lijkt er na de toets nog maar één ding belangrijk: de afscheidsmusical.”
Van Dijk noemde de feminisering van het primair onderwijs als een van de mogelijke oorzaken waardoor jongens soms slechter presteren dan meisjes: „Er zijn jufs die van jongens meisjes proberen te maken.”
Regels: trek één lijn
Conflicthantering is een van de thema’s tijdens de NOT.
„Het belangrijkst bij ordehouden is het handhaven van regels en afspraken”, stelde docent drs. P. Teitler.
Cruciaal is volgens hem eenduidigheid in de aanpak door docenten. „Conflictgedrag bij leerlingen ontstaat vaak doordat de aanpak van docenten, of ouders, verschilt.”
Het onderwerp leeft volgens Teitler sterk: „Toen ik een boek over dit thema schreef, dacht de uitgever er 800 te verkopen. Inmiddels zijn er 14.000 gedrukt.”