Elektrisch rijden zonder opladen
Als Nederland in 2025 elektrisch gaat rijden, wordt ‘tanken’ een flinke klus. Het opladen van de accu kost uren. De e-Quickie van studenten van de universiteit van Karlsruhe maakt dat echter overbodig.
Opvallen doet de e-Quickie. Hij lijkt nog het meest op een bovenmaatse ligfiets of een zweefvliegtuig zonder vleugels. Het bijzonderste herbergt het elektrisch aangedreven voertuig echter onderhuids.
Het wagentje verkrijgt zijn energie draadloos met elektrische inductie uit elektrische geleiders die in de weg zijn aangebracht. Een zwaar en duur accupakket is daarmee overbodig geworden. De e-Quickie heeft wel een klein powerpack, maar dat is bedoeld als buffer op weg naar de garage of de wasstraat.
„Het principe van inductie is niet echt nieuw”, stelt Jürgen Walter, hoogleraar werktuigbouwkunde en mechatronica aan de universiteit van Karlsruhe. „Mijn studenten willen met hun project laten zien dat het mogelijk is een snel en energiezuinig elektrisch aangedreven voertuig te bouwen. Bovendien hebben ze bewezen dat draadloze energieoverdracht bij personenvervoer heel goed mogelijk is.”
De studenten ontwierpen de aerodynamische e-Quickie volledig zelf. Het voertuig met een carrosserie van koolstofvezel weegt nu 60 kilogram. Walter is ervan overtuigd dat het mogelijk is het gewicht te verlagen tot 40 kilogram.
„Met andere typen voertuigen is de gewichtsverhouding tussen de chauffeur en het voertuig ongeveer 1 op 15. Wij streven met de e-Quickie naar een verhouding van 1 op 2.”
Het wagentje heeft inmiddels zijn eerste rit gemaakt. Op 19 en 20 mei van dit jaar testten de studenten hem op een circuit van 222 meter, waarop ze meer dan veertig rondjes reden.
De bescheiden naafmotor heeft een vermogen van slechts 2 kW (2,7 pk). Daarmee bereikt het voertuig een topsnelheid van 50 kilometer per uur.
„We wilden ook weten hoe efficiënt de e-Quickie met energie omspringt”, aldus Walter. „We gingen met een halfvolle accu aan de start en kwam vol terug.”
Voor de voortbeweging heeft het voertuig geen batterijen nodig. Als het echter de elektrische paden verlaat, en de voeding naar de motor wordt onderbroken, springt aan boord een kleine accu bij als energiebuffer, legt de hoogleraar uit.
„We zijn van plan met onze partners op de campus van de universiteit een testbaan op te zetten om de bruikbaarheid van het systeem te onderzoeken en het energiegebruik en het gewicht van het voertuig te verbeteren.”
Als Nederland elektrisch gaat rijden, biedt deze techniek een mogelijke oplossing om het langdurige tanken van stroom te voorkomen. Dat kost nu nog te veel tijd. Met elektrische inductie kan het opladen van de accu in ieder geval een overbodige handeling worden.