Aantal landelijke kranten ziet oplage stijgen
AMSTERDAM (ANP) – Een aantal landelijke kranten heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de totale oplage zien stijgen ten opzichte van de drie maanden ervoor. Het AD, NRC.Next, De Telegraaf, de Volkskrant en De Pers verspreidden meer kranten.
Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van Het Oplage Instituut (HOI), dat de oplages van gedrukte media bijhoudt. Het AD zag de oplage stijgen van 438.000 naar 446.000, NRC.Next van 80.000 naar 87.000, De Telegraaf van 639.000 naar 646.000, de Volkskrant van 252.000 naar 268.000 en het gratis Dagblad De Pers van 216.000 naar 255.000.
Andere kranten zagen de oplage dalen. Dat was het geval bij Het Financieele Dagblad (64.000 naar 61.000), Nederlands Dagblad (30.000 naar 29.000), Trouw (108.000 naar 106.000) en de gratis kranten Metro (518.000 naar 500.000) en Sp!ts (424.000 naar 407.000) daalde de oplage.
De oplage van NRC Handelsblad (205.000) en het Reformatorisch Dagblad (53.000) bleef ongeveer gelijk. Alle kranten samen verspreidden minder exemplaren: 4,6 miljoen. Dat was 2 procent minder dan in het tweede kwartaal vorig jaar.
Piet Bakker, lector crossmedia content en verbonden aan de Hogeschool Utrecht, denkt dat de Volkskrant en De Telegraaf vooral profiteren van het aantal actieabonnementen. „De Volkskrant heeft bij de overstap naar tabloidformaat veel reclame gemaakt. In deze periode zijn ook veel activiteiten ondernomen om lezers een proefabonnement te laten nemen”, legt Bakker uit.
De Telegraaf profiteert volgens Bakker nog van grote sportevenementen. „Rond de Olympische Spelen en het WK Voetbal heeft deze krant veel speciale abonnementen verkocht.”
Bakker meent dat NRC.Next er dit kwartaal in is geslaagd de lezers met een actieabonnement aan zich te binden. „Het is afwachten of De Telegraaf en de Volkskrant deze actielezers ook aan zich te binden om zo de oplagestijging te bestendigen.”