Op kraambezoek op fotobeurs in Keulen
De photokina in Keulen is af en toe net een speelgoedbeurs, maar dan wel voor grote mensen.
Nu is het mooi geweest. Terwijl de medewerker zijn hand uitsteekt vraagt hij met een zuinig lachje: „Macht spass, nicht?” De twee jongetjes knikken en geven de cameraatjes terug. Snel poetst een collega de vette vingertjes van lens en scherm. De toestellen staan ook zo verleidelijk opgesteld. Maar eigenlijk niet voor kinderen.
Zes dagen lang is de Koelnmesse het bruisende, internationale middelpunt van alles wat met beeld te maken heeft. Tot en met morgen biedt de jaarbeurs in Keulen een kijkje in de keuken van fotografie, beeldbewerking, opslag, afdruktechniek en beeldcommunicatie.
Het publiek valt grofweg uiteen in drie categorieën. Handenschuddende mannen in pak die zakendoen en op zoek zijn naar nieuwe handelspartners. Veel beroepsfotografen; de categorie mensen die (in de toekomst) haar brood verdient met de uitgestalde producten. Verder trekt de beeldbeurs een grote groep hobbyisten en amateurfotografen. Alle mooie en innovatieve ontwikkelingen ten spijt, veel van hen komen vooral voor het spiegelreflexnieuws. Met de eigen camera bungelend om de nek wordt er gewogen, geknipt en gekeurd.
Canon toont de verse EOS 60D. Met meer beeldpunten, een beter (klap)scherm en full-HD-filmmogelijkheid lijkt het een logische opvolger van de 50D. Maar wie beter kijkt ziet opmerkelijke verschillen: voor de beeldopslag stapt Canon over van Compactflash- naar SD-kaarten en de behuizing ontbeert een metalen frame. Canon creëert meer afstand tot de 7D om zo het camera-aanbod beter te spreiden.
Concurrent Nikon brengt twee nieuwe spiegelreflexcamera’s mee. De nieuwe D3100 is met meer megapixels en full-HD-video-opnames een aantrekkelijke instapper. Toch laten de meeste bezoekers de D3100 links liggen en staan ongeduldig in de rij voor de D7000. Volgens Nikon valt de nieuwkomer tussen de middenmoter D90 en de semiprofessionele D300s. Met een stof- en spatwaterdichte, op metaal gebaseerde behuizing, full HD-video en twee geheugenkaartslots neigt de camera meer naar de D300s.
Bij de stand van Olympus spelen de nieuwe systeemcamera’s zó’n prominente rol dat het gloednieuwe vlaggenschip E-5 bijna niet opvalt. De opwaardering van de E-3 is er een naar gebruikelijk recept; meer pixels, snellere beeldverwerking, beter (klap)scherm, HDMI-uitgang en natuurlijk videofunctionaliteit (HD-ready).
Fujifilm lijkt volledig uitgespeeld op de spiegelreflexmarkt. Gelukkig heeft het merk –naar eigen zeggen– fotografie opnieuw uitgevonden in de vorm van de X100. Een oudere bezoeker slaakt een zucht als hij het toestel ziet. Hij reisde er speciaal voor naar Keulen. Op de vraag wat er zo bijzonder aan is somt hij op: „Retrodesign, grote beeldsensor, heldere hybride zoeker, goede bouwkwaliteit. Het is net een kleine Leica.”
De diepte in
Een foto toont de werkelijkheid op het platte vlak. Met technieken en trucjes proberen fotografen toch een gevoel van ruimtelijkheid –de derde dimensie– op te roepen. Met één oog of lens is nu eenmaal geen diepte waar te nemen. Daarom voegt Fujifilm een extra kijker toe. Vol trots toont het merk de compactcamera Finepix Real 3D W3. Het apparaatje schiet zelfs HD-ready 3D-films. Panasonic heeft een prototype van een objectief met twee lensjes meegenomen. 3D-fotografie vergt echter een aanpassing van het gehele beeldtraject, van opname tot weergave. Eerdere initiatieven liepen vaak spaak omdat de kiekjes alleen met een speciale apparatuur uit de verf kwamen. Op de stands van Panasonic en Sony staan echter al een regiment 3D-tv-schermen. Fujifilm heeft zelfs een afdrukcentrale voor 3D-prints. Driedimensionale fotografie is levensvatbaarder dan ooit.
Compactje mét
Wie de stand van Samsung, Panasonic of Olympus bezoekt, krijgt de indruk dat een spiegelreflex uit de gratie is. Met grote nadruk zetten de fabrikanten in op het nieuwe segment van de compacts met verwisselbare objectieven. De nieuwe categorie combineert het beste van twee werelden. Het speelt leentjebuur bij de spiegelreflexen voor een grote beeldsensor en verwisselbare optiek. De compacte opbouw blijft echter intact, omdat spiegelhuis en optische zoeker schitteren door afwezigheid. Olympus en Panasonic hebben met hun PEN- en G-systeem een batterij aan camera’s, objectieven, flitsers en andere accessoires in huis. Samsung presenteert met veel bombarie de NX100, Sony toont bescheiden de NEX-serie. De traditionele spiegelreflexmerken lijken niet erg happig op de nieuwe ontwikkeling. Niet zo vreemd, omdat het nieuwe camerasegment vooral klanten bij de consumentenreflexen wegtrekt. Dat is juist waar ze nu het grote geld mee verdienen.
Grens tussen foto- en videocamera vervaagt
Filmen met een fotocamera is niets nieuws. Sinds lange tijd ondersteunen zowel instap- als topcompact het registeren van bewegend beeld. De opkomst van HD-ready (720p) bracht echter een schifting aan; alleen de snellere camera’s konden de grotere datastroom bijbenen. Op de vorige photokina schakelde Canon een versnelling hoger en presenteerde de full HD (1080p) 5D Mark II. Nu worden vooral compactcamera’s en consumentenreflexen met (full HD) videofunctionaliteit uitgerust. Vanuit professionele reportagehoek groeit de belangstelling voor het schieten van filmfragmenten echter rap. Waarom een filmploeg sturen als de fotograaf ook direct een filmfragment kan opnemen? Het ligt in de lijn der verwachting dat full HD-filmen de weg naar het topsegment gaat vinden.