Wisselend succes biobrandstof Rotterdam
ROTTERDAM (ANP) – De groots aangekondigde plannen voor biobrandstof in Rotterdam blijken twee jaar later in hoge mate hun vruchten af te werpen. Het gemeentelijk wagenpark in de havenstad bestaat voor meer dan 75 procent uit ‘groene’ auto’s en inmiddels kan bij zeven benzinepompen in de stad biobrandstof worden getankt. De „groene slag” bij de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) is vooralsnog uitgebleven.
Dat bleek woensdag uit een rondgang langs de betrokken partijen. Twee jaar geleden sprak het Rotterdam Climate Initiative (RCI) onder meer af dat de RTC binnen drie tot vier jaar 390 van de zevenhonderd taxi’s zou vervangen door voertuigen op biobenzine of brandstof. De gemeente zou dit jaar 1200 schone auto’s in haar eigen wagenpark hebben en er zouden tien biobenzinepompen geopend zijn.
De laatste twee doelstellingen zijn nagenoeg gehaald, ook omdat er nog twee biopompen bijkomen. Bovendien wijst een gemeentewoordvoerster erop dat ruim drieduizend bio-auto’s in de regio rondrijden. Dat zou een derde van het landelijke totaal zijn.
Minder succes oogste de RTC met haar plannen. Directeur Sjaak de Winter van de RTC wilde 75 schone wagens aanschaffen voor gehandicaptenvervoer, maar zag daar uiteindelijk vanaf. „De ingrepen die we daarvoor bij deze wagens moesten doen, zouden ertoe leiden dat de actieradius te klein werd en het gewicht te groot. Daardoor was volgens de wet geen sprake meer van een taxi, maar van een bus en dat bracht allerlei andere obstakels met zich mee.”
Toch gelooft hij in het concept. „Als we met zijn allen wat beters willen maken van deze aardkloot, moet je af en toe een risico nemen.” Daarom schaft De Winter komend jaar wel vijftien taxi’s aan die op aardgas rijden. „Die brandstof is goedkoper en dat kunnen we doorberekenen aan de klant. Mensen staan namelijk sympathiek tegenover duurzaamheid, maar ze willen er geen cent meer voor betalen.”
Wethouder Alexandra van Huffelen (Duurzaamheid) meldde woensdag dat Rotterdammers met een elektrische auto een vergoeding krijgen voor een oplaadpunt op eigen terrein en een eenmalige vergoeding voor het jaarlijkse stroomgebruik van dat voertuig. Van Huffelen hoopt zo het bezit van elektrische wagens te stimuleren. Het stadsbestuur wil dat eind 2014 minimaal duizend elektrische wagens in de Maasstad rondrijden.