„Journalistiek heeft keurmerk nodig”
NIJMEGEN (ANP) – Goede, onafhankelijke journalistiek waarvoor consumenten moeten betalen heeft een keurmerk nodig. Dat stelde socioloog Jo Bardoel vrijdag bij de aanvaarding van zijn hoogleraarschap journalistiek en media.
De onafhankelijke journalistieke productie kan, aldus Bardoel, zich met zo’n keurmerk onderscheiden van de enorme hoeveelheid nieuws die voornamelijk via internet wordt verspreid. Achter dergelijk nieuws zit volgens hem niet zelden een gestuurde voorlichtingscampagne.
Volgens Bardoel, verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, zit het met de ethiek en de normen die professionele journalisten hanteren wel goed, maar is het wel dringend nodig dat de inhoudelijke kennis wordt verbeterd. Alleen cognitief goed geschoolde journalisten zijn in staat gestuurde informatie als reclame en reputatiebehartiging te herkennen, stelde hij.
Tot voor kort werkten de meeste professionele journalisten in vaste dienst bij een mediaorganisatie. De krant of de omroep waarvoor ze werkten stond voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Maar steeds meer journalisten gaan als freelancer of zelfstandige zonder personeel aan de slag. Vooral voor hen is volgens Bardoel een keurmerk van belang.