De Kia Sportage voelt veilig

Koreaanse merken hadden in het verleden problemen om marktaandeel te veroveren, maar Kia en Hyundai deden goede zaken met de zogeheten midi-SUV’s, tegenwoordig aangeduid als cross-overs. De splinternieuwe derde generatie Kia Sportage zal deze trend probleemloos kunnen doorzetten.

Tony Vos
17 September 2010 18:11Gewijzigd op 14 November 2020 11:49
Foto Tony Vos
Foto Tony Vos

Hoewel Kia en Hyundai tot hetzelfde concern behoren, ontwikkelen beide merken zich op een geheel eigen wijze. Bij Kia ligt de focus vooral op het design. Het merk heeft de overtuiging dat als het ontwerp van een auto in Europa aanspreekt, het model vanzelf in de hele wereld te verkopen valt. Dat is duidelijk te zien aan deze bijzonder en origineel ogende Sportage.

Met een lengte van 4,44 meter is de Sportage redelijk bescheiden. Toch komt de auto fors en stoer over. Dit komt mede door de solide, hoge neuspartij en de hoog opgetrokken zijkanten met optisch lage ruiten. De moderne automobilist wil zich geborgen en veilig voelen in een auto en de Sportage straalt dat al bij voorbaat uit. Ook de brede C-stijl en de aluminium rand op de achterstijl van de achterportieren passen bij dit beeld. Daarbij staat deze X-clusive-uitvoering standaard op fraaie 18 inch wielen, die nog eens extra worden benadrukt door de zwarte kunststof randen aan de spatborden.

De inmiddels op meerdere modellen doorgevoerde grille loopt via de koplampen puntig uit. De achterlichten zijn nadrukkelijk om de hoek doorgetrokken. De achterkant is qua vormgeving eveneens dik in orde. Vooral hier is goed te zien dat er een Europese ontwerper aan de gang is geweest. Peter Schreyer, die zijn kunsten al eerder heeft kunnen tonen bij Volkswagen en Audi, is de nieuwe chef design van Kia.

Het interieur zit uitstekend in elkaar, komt niet gekunsteld over en is gemaakt van hoogwaardige materialen. De stoelen hebben een niet al te lange zitting, maar door de zitpositie die netjes rechtop is en de goede zijdelingse ondersteuning blijkt dit geen bezwaar. Bij de X-clusive-uitvoering is leer standaard, maar dat zit alleen op de zitting en de rugleuning. Kunststof wordt er gebruikt voor de zij- en achterkant van de stoelen.

Binnenruimte biedt de Sportage volop. Voorin heeft niemand te klagen, maar ook op de achterbank is het goed toeven. Zelfs voor volwassenen is er genoeg been- en hoofdruimte. Bovendien blijkt het standaardbagagevolume met 564 liter al bijzonder groot, en dat groeit nog eens tot maximaal 1.353 liter als de bank platligt.

Net als voorheen delen Kia en Hyundai dezelfde basis. De Sportage en de nieuwe Hyundai ix35 zijn dus broertjes. De Kia komt wat stugger over, en dat is zeker niet negatief. De afstemming voelt beslist Europees aan en sluit prima aan bij het stoere uiterlijk. Het overhellen van de carrosserie in bochten blijft zeer beperkt en bij hogere snelheden weet de Sportage keurig koers te houden.

Binnenkort verschijnt er een 1,6 liter met directe inspuiting, maar tot die tijd is de 2 liter de enige benzinemotor die op het programma staat. Een krachtbron met goede papieren, gezien het vermogen van 163 pk en een koppel van 194 Nm. Ook de prestatiecijfers laten weinig te wensen over met een acceleratie naar 100 kilometer per uur in 10,4 seconden en een topsnelheid van 184 kilometer per uur.

De 2 liter benzine kan worden gekoppeld aan een zestrapsautomaat, een systeem dat goed functioneert en nauwelijks invloed heeft op de prestaties, althans volgens de cijfers. Maar toch lijkt een deel van het vermogen met de noorderzon vertrokken te zijn. De motor moet fors op toeren worden gebracht om vlot te presteren en ook dan nog komt deze niet helemaal uit de verf. Rijdend op wat ruiger terrein voelt de automaat zich genoodzaakt met grote regelmaat terug te schakelen om de gang erin de houden. Stappen van twee versnellingen tegelijk zijn dan niet ongebruikelijk.

Kia heeft in de nieuwe Sportage overigens ook een uitstekende 2 liter diesel met een forse trekkracht. Gezien het harde werken van de automaat valt het brandstofverbruik van de 2 liter nog niet eens tegen met 1 op 10,7.

Vanaf 25.880 euro levert Kia het instapmodel Sportage 2.0 X-tra. De X-clusive is de compleetste en komt met automaat op 34.230 euro.


Kia Sportage 2.0 X-clusive

++ vormgeving

De vormgeving van de nieuwe Sportage is een schoot in de roos. Het is een van de aantrekkelijkst vormgegeven cross-overs van dit moment.

  • ruimte

Ruimte biedt de Sportage in voldoende mate, zowel aan vier volwassenen als aan bagage. De toegankelijkheid van het interieur laat weinig te wensen over.

+/- stoelen

De stoelen hebben een redelijk korte zitting. Kia weet dit echter op te vangen met voldoende zijdelingse steun en een goede rechte zitpositie.

  • motor

De 2 liter benzinemotor is alleen op papier krachtig. In de praktijk moet er hard aan getrokken worden, en nooit weet de krachtbron volop te overtuigen.

++ uitrusting

De X-clusivevariant is zeer compleet. Vooral de fraaie 18 inch wielen geven de auto extra pit. Het mooiste detail is de brede aluminium rand achter de zijruiten.

Topsnelheid: 184 km/h

Acceleratie: 10,4 sec. 0-100 km/h

Verbruik gemiddeld: 1 op 12,7

CO2-uitstoot: 190 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer