Maximaal 4500 gedwongen ontslagen bij TNT
AMSTERDAM (ANP) – Postbedrijf TNT verwacht bij de komende reorganisatie niet meer dan 4500 mensen gedwongen te hoeven ontslaan. Dat zei de personeelsdirecteur van het bedrijf, Gerard Aben, donderdag tijdens een bijeenkomst met de pers.
In totaal verdwijnen er door de herstructurering van het postbedrijf elfduizend arbeidsplaatsen. Aben verwacht dat ruim de helft daarvan wordt opgelost door natuurlijk verloop en de vrijwillige begeleiding van boventallig personeel naar een nieuwe baan buiten het bedrijf.
„Door de begeleiding van werk naar werk zal het aantal ontslagen waarschijnlijk nog lager uitvallen dan 4500”, aldus de TNT-directeur. „We hebben nu al meer banen bij andere bedrijven in de aanbieding dan er mensen bij ons weg moeten.”
TNT ziet zich gedwongen de postbezorging op de schop te nemen omdat de opbrengsten ervan al jaren dalen. Een van de grootste veranderingen die het bedrijf daarbij voor ogen staat, is de invoering van een zestal centrale sorteerpunten, waar de tassen voor de bezorgers worden gevuld. De voltijdbaan van postbode, die niet alleen de brief in de bus doet maar de post voor zijn wijk ook zelf sorteert, verdwijnt daardoor. Ervoor in de plaats komt een leger aan postbezorgers, die allemaal in deeltijd werken.
Om die deeltijdbanen te vullen werft het bedrijf nog altijd nieuw personeel. In totaal verwacht TNT in de komende jaren ongeveer 20.000 nieuwe postbezorgers aan te nemen. Het totaal aantal mensen dat bij de postdivisie werkt loopt daardoor, ondanks de reorganisatie, volgens Aben met drieduizend op tot 46.000.
Postdirecteur Ger Jacobs ontkent dat de kwaliteit van de postbezorging door de onzekerheid binnen het bedrijf achteruit loopt. „Als je de verhalen hoort lijkt het alsof we er een bende van maken, maar dat is gewoon niet waar”, aldus Jacobs. „Natuurlijk zijn er incidenten, maar heel veel van onze mensen bezorgen de post gewoon op tijd.”
Volgens Jacobs wordt gemiddeld 3,6 procent van de totale post niet op tijd bezorgd. Een klein deel daarvan komt omdat de betreffende bezorger niet kwam opdagen en er niemand anders beschikbaar was om de post alsnog te bezorgen. „Maar op het geheel is het effect daarvan bijna nihil”, aldus de bestuurder. „De grote fout zit over het algemeen bij de sortering.”