Dr. Verboom: Meer aandacht voor huwelijk en seksualiteit in catechese
Extra aandacht voor huwelijk en seksualiteit in pastoraat en catechese. Daarvoor pleit prof. dr. W. Verboom, hoogleraar vanwege de Gereformeerde Bond aan de Universiteit Leiden, in zijn zojuist verschenen boekje ”Het huwelijk in het licht van de Reformatie”.
De auteur vraagt in het bijzonder aandacht voor pastoraat op het terrein van de gebroken huwelijken (vooral waar het gaat om de zorg voor de kinderen), van de gemengde en van de kinderloze huwelijken.
Daarnaast onderstreept hij de noodzaak van voorlichting op het gebied van huwelijk en seksualiteit in de catechese. „Daar is grote behoefte aan. Veel jongeren leven dagelijks in een hedonistische cultuur, waarin bijbelse opvattingen over huwelijk en seksualiteit onbekend zijn.”
Volgens dr. Verboom verdient het verder overweging om de kerkelijke huwelijksdienst tot een openbare aangelegenheid te maken. „Waarom zou het huwelijk niet in een gewone zondagse kerkdienst bevestigd en ingezegend kunnen worden, echt te midden van de gemeente?”
In zijn boekje onderzoekt de hoogleraar, daartoe uitgenodigd door de Willem de Zwijgerstichting te Enschede, „welke uitgangspunten er in de Reformatie aan het huwelijk ten grondslag lagen. Van hieruit gaat het dan om de spannende vraag welke van deze uitgangspunten voor ons onopgeefbaar zijn en waarom.” Hij hoopt „een bescheiden bijdrage te leveren aan de zo noodzakelijke bezinning op een even gevoelig als belangrijk onderwerp.”
Onopgeefbaar in onze tijd zijn voor dr. Verboom zeven, door de Reformatie bepaalde, uitgangspunten:
God heeft bij de schepping het huwelijk van één man en één vrouw ingesteld.
Van belang is het, „vast te houden aan het uitgangspunt van de Reformatie, dat het huwelijk ten overstaan van de overheid moet worden voltrokken.”
Op het punt van de verhouding van man en vrouw in het huwelijk is er sinds de Reformatie een verandering opgetreden. „Het wederzijds karakter van de huwelijksrelatie en het gelijkwaardig zijn van man en vrouw aan elkaar, zijn niet meer weg te denken. In onze tijd worden meisjes voorbereid op een taak in de maatschappij. Dat betekent dat veel getrouwde vrouwen werken. Wanneer we dit gegeven vergelijken met de opvatting in het oude formulier dat de vrouw alleen in het gezin een taak heeft, dan vraagt dit om bijstelling. Anders verliest het formulier zijn realiteitszin.” Anderzijds, „Wie kan de plaats van een moeder in een gezin echt vervangen?”
Terecht staat de seksuele omgang binnen het huwelijk in het klassiek gereformeerde huwelijksformulier niet alleen in dienst van het voortbrengen van kinderen. Het perspectief van liefde en trouw staat voorop.
Een homohuwelijk is in bijbels licht niet mogelijk.
Het huwelijk is in wezen onontbindbaar.
In de kerk trouwen is een goede zaak. „Daarom doet een kerkenraad er goed aan hierin een ruimhartig beleid te voeren. Dat geldt ook ten aanzien van samenwonenden, die op een gegeven moment besluiten te trouwen en dan om Gods zegen willen vragen. Wel is het dan van belang dat er een goed en eerlijk gesprek plaats vindt tussen de kerkenraad en de samenwonenden.”