Economie

Philips handhaaft strategie

AMSTERDAM (ANP) – Elektronicaconcern Philips blijft de komende jaren doorgaan op de weg die het in 2007 insloeg met het strategische plan ‘Vision 2010’. Dat bleek dinsdag bij de presentatie van het vervolgplan ‘Vision 2015’.

14 September 2010 13:06Gewijzigd op 14 November 2020 11:46
Foto ANP
Foto ANP

Het bedrijf blijft de strategie baseren op vier wereldwijde trends: een ouder wordende bevolking, de sterke groei in opkomende markten, het toenemende bewustzijn van duurzaamheid en de behoefte van consumenten aan producten op het gebied van gezondheid en welzijn.

„We laten hiermee de consistentie in onze strategie zien”, zei topman Gerard Kleisterlee, die het stokje over ruim een half jaar doorgeeft aan Frans van Houten.

In 2007 bracht het concern het aantal divisies terug naar drie kernonderdelen: Healthcare (medisch), Lighting (verlichting) en Consumer Lifestyle (consumentenproducten). Hoewel door analisten wordt getwijfeld aan de synergie tussen de drie onderdelen, houdt het bedrijf wel vast aan deze ‘driepilarenstrategie’.

Alle drie de divisies leveren volgens topman Kleisterlee hun bijdrage op het gebied van gezondheid en welzijn, de kernbegrippen van de strategie. Zelfs de verkoop van de televisie-activiteiten, waarover door analisten wordt gespeculeerd gezien de lage marges die hier worden gehaald, is volgens Kleisterlee momenteel niet aan de orde.

Philips stelt de financiële doelstellingen voor een deel afhankelijk van de ontwikkelingen in de wereldeconomie, die volgens het bedrijf „moeilijk voorspelbaar” blijft. Daarmee lijkt het bedrijf geleerd te hebben van de vorige keer, toen het bedrijf de doelen in 2008 moest loslaten vanwege de wereldwijde economische crisis.

Philips wil, zowel in Europa als in de Verenigde Staten en Azië, sneller groeien dan de economie. Gemiddeld wil het bedrijf met 2 procentpunt sneller groeien dan de wereldwijde economie. De winst per aandeel zal twee keer zo snel groeien dan de omzet.

Analisten noemen de doelstellingen „voorzichtig en summier”. Beleggers leken evenmin onder de indruk. Het aandeel stond met een verlies van ruim 2 procent onderaan in de AEX. Volgens Jan Hein de Vroe van ING is de voorzichtigheid van Philips niet verwonderlijk. „Zo kan Frans van Houten nog zijn eigen kleur geven aan de strategie en de doelstellingen aanvullen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer