Verzet tegen spaaractie C1000
AMERSFOORT – De nieuwste spaaractie van supermarktketen C1000 stuit hier en daar op verzet van christenen. Drie supermarkten, waaronder een in Veenendaal, doen na signalen van verontruste klanten niet mee aan de uitgifte van de schijfjes met afbeeldingen van magische en buitenaardse wezens.
Sinds maandag krijgen klanten van de C1000 bij elke 10 euro aan boodschappen één van de 45 verschillende Dungans, die zijn geïnspireerd door de populaire surrealistische televisieserie Avatar. Op elk schijfje staat een figuurtje met de aanduiding water, vuur of aarde.
Kinderen kunnen met elkaar de strijd aangaan door met een schijfje in de vuist tegen de vuist van een ander kind te drukken. De sterkste Dunganmunt wint. Vuur verbrandt aarde, aarde slokt water op en water dooft vuur. Als het element op het ene schijfje gelijk is aan dat op het andere, geeft de sterkte van de figuur die erop staat de doorslag.
Er zijn e-mails in omloop die waarschuwen voor de Dungans. Op de website rejoicenow.nl –waarop ook het sinterklaasfeest occult wordt genoemd– staat te lezen dat „kinderen veranderen in het Dungankarakter, de demon, die ze hebben gekozen.”
Bij C1000 Huibers in Veenendaal zijn de Dungans vervangen door Clicks, onschuldige bouwsteentjes. „Verontruste klanten meldden ons na het zien van de commercials dat de Dungans onverantwoord speelgoed waren”, vertelt eigenaar S. Huibers. „Kinderen leven zich wel vaker uit in fantasie, maar dit gaat ons te ver. We delen de bezwaren van de consumenten.”
Voorlichter Frans Koopmans van de evangelische hulpinstelling De Hoop ggz stelt voorop dat christenen moeten oppassen om achter elke boom een duivel te zien. Toch vindt hij dat de Dunganactie de geesten van kinderen rijp maakt voor de fantasiewereld en voor een eventuele verdergaande ontdekkingstocht op occult gebied. „Dat moet je als ouders niet willen. Hoewel de schijfjes op zich niet occult zijn, zou ik toch zeggen: Bij gevaar niet inhalen.”
Een woordvoerster van het C1000-hoofdkantoor in Amersfoort zei vanmorgen dat in totaal drie supermarkten niet meedoen aan de actie. „We hebben begrip voor de kleine groep mensen die bezwaard is. Uiteindelijk verwachten we toch dat de actie een groot succes wordt.”