Unilever zet voor 300 miljoen dollar merken in etalage
Unilever zet een groep producten voor persoonlijke verzorging ter waarde van 300 miljoen dollar in de etalage.
Onder de merken die het was- en voedingsmiddelenconcern wil verkopen, vallen onder meer de tandpasta’s van Mentadent, Pepsodent en Close-Up. Dat meldde de Britse zakenkrant Money Telegraph afgelopen weekeinde.
De verkoop maakt deel uit van Unilevers strategie om zich op 400 sterke merken te concentreren. Deze leidende merken zijn momenteel goed voor 90 procent van de omzet van het Brits-Nederlandse concern. Daarnaast produceert Unilever nog 350 merken, die de overige 10 procent van de omzet binnenhalen.
Unilever-topman N. Fitzgerald kondigde eerder dit jaar aan van dit pakket mindere verkoopkanonnen af te willen. De merken worden verkocht, in andere onderdelen van Unilever geschoven of ze verdwijnen van de markt. Eind volgend jaar moeten de merken die Unilever als belangrijk heeft bestempeld 95 procent van de concernomzet draaien.
Onduidelijk is of Unilever op dit moment al gesprekken voert over de verkoop van de merken in persoonlijke verzorging. Het pakket producten zou jaarlijks goed zijn voor een omzet van 450 miljoen dollar.