HEMA: Hip design verdreef spruitjesgeur
AMSTERDAM (ANP) – De Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam (HEMA) opende op 4 november 1926 haar eerste winkel in de Kalverstraat in Amsterdam. Opgericht als dochtermaatschappij van de Bijenkorf richtte de HEMA zich op de minder koopkrachtigen met lage prijzen, variërend van een stuiver tot twee kwartjes.
Na de Tweede Wereldoorlog groeide HEMA snel. Het systeem van eenheidsprijzen werd losgelaten, maar de winkelketen bleef zich met eenvoudige producten voor bodemprijzen richten op het armere deel van de bevolking. HEMA legde zich vooral toe op kleding, huishoudelijke artikelen en voedingswaren, die het onder eigen merk aan de man bracht.
Met de stijgende welvaart nam ook de kwaliteit van het assortiment toe. Het burgerlijke en saaie imago achtervolgde HEMA evenwel nog lang. Vanaf de jaren tachtig wist het bedrijf de spruitjesgeur geleidelijk uit zijn winkels te verdrijven. Doffe tinten maakten plaats voor trendy felle kleuren en er werd meer aandacht besteed aan het uiterlijk van de producten.
Ondanks alle veranderingen bleef de beroemde rookworst van HEMA een constante factor. Die kwam voor het eerst in het assortiment in de jaren dertig, en werd een symbool voor het succes van de warenhuisketen.
Anno 2010 telt HEMA circa 530 vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. Er werken in totaal circa 10.000 mensen. De warenhuisketen had vorig jaar een omzet van 1,1 miljard euro.
In 1958 kreeg HEMA een zelfstandige directie binnen Bijenkorf Beheer, het latere KBB. In 1999 fuseerde KBB met Vendex, eigenaar van onder meer Vroom & Dreesmann. Het fusiebedrijf werd in 2004 door een groep investeerders van de beurs gehaald en ging verder onder de naam Maxeda. In 2007 nam de Britse investeerdersgroep Lion Capital de winkelketen over. Donderdag werd bekend dat de eigenaar de mogelijkheden voor een verkoop van HEMA onderzoekt.