BP schuift groot deel schuld van zich af
LONDEN (ANP) – De Britse oliemaatschappij BP wil niet als enige opdraaien voor de grootste milieuramp in de Amerikaanse geschiedenis. In een woensdag gepubliceerd intern rapport naar de oorzaken van de olieramp in de Golf van Mexico wijst BP nadrukkelijk ook in de richting van partnerbedrijven Transocean en Halliburton.
Volgens het rapport heeft een serie van technische mankementen en menselijke falen geleid tot de explosie op het olieplatform Deepwater Horizon op 20 april, waardoor elf mensen om het leven kwamen. De explosie en ondergang van het boorplatform had de grootste milieuramp in de Amerikaanse geschiedenis tot gevolg, waarbij naar schatting 4,9 miljoen vaten olie de Golf van Mexico is ingestroomd.
Medewerkers van exploitant Transocean zijn volgens BP nalatig geweest en zouden te laat hebben opgemerkt dat er gas vrijkwam op het olieplatform. „Gedurende 40 minuten heeft het personeel van Transocean op het platform het gevaar niet herkend”, aldus BP.
De betonnen constructie rondom de boorput, aangelegd door Halliburton, zou eveneens niet deugen. „Simpel gezegd, het was slecht gebouwd”, zei BP-topman Tony Hayward.
Volgens Halliburton bevat het rapport „aanzienlijke omissies en onnauwkeurigheden”. De eigenaar van de boorput is verantwoordelijk voor het ontwerp en het testen ervan, niet de aannemer, aldus Halliburton. Het concern zegt er zeker van te zijn dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de specificaties van BP.
Zelf steekt BP de hand in eigen boezen door te stellen dat een werknemer van BP, samen met werknemers van Transocean, een veiligheidstest verkeerd heeft geïnterpreteerd die op de risico’s van een explosie had moeten wijzen.
Volgens Transocean maakt BP zich met het eigen onderzoek er veel te gemakkelijk van af. Het bedrijf, dat het platform leasde aan BP, stelt dat het Britse olieconcern steken heeft laten vallen met het ontwerp van Deepwater Horizon. „Het onderzoeksrapport van BP negeert dat er tekortkomingen zijn in het ontwerp”, aldus Transocean, daarbij wijzend op kostenbesparende maatregelen van BP.
Het onderzoek van Transocean naar de oorzaken van de ramp is nog in volle gang in afwachting van belangrijke gegevens van BP, aldus Transocean.
De olieramp in de Golf van Mexico heeft BP tot nu toe 8 miljard dollar (ruim 6,2 miljard euro) gekost. Waarnemers op de financiële markten verwachten dat de eindafrekening in de tientallen miljarden zal lopen.